F

    Hej! Jag funderar på att framöver ev. läsa en dubbel kandidatexamen i kemi och molekylärbiologi. Kemister behövs, men tydligen inte molekylärbiologer, stämmer det? Vilken sida är mest pålitlig när det kommer till löner? Det skiljer ibland extremt mycket när jag jämför samma yrke på olika sidor. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej F;

    att läsa till kandidatexamen tar 3 år och ska du läsa till dubbel examen, lär det ta ännu längre tid.
    På 3 år kan arbetsmarknaden förändras rätt mycket...

    Ang. löner - det är ofta individuell lönesättning och löner varierar väldigt mycket även beroende på Var i landet man jobbar, t.ex är löner i Stockholm ofta högre än i andra delar av Sverige (men det är också dyrare att leva och bo i Stockholm... så det jämnar ut sig på det sättet, kan man säga...).
    Tidigare arbetslivserfarenhet (även inom andra branschen än kemi och biologi), språkkunskaper, exakt vilka arbetsuppgifter ingår och hur mycket ansvar man har - allt detta spelar stor roll vid lönesättningen och även hur duktig man är för att förhandla om lönen.... Det är inte ovanligt att två personer på samma arbetsplats med samma arbetsuppgifter och med mycket liknande bakgrund har rätt så olika löner. Ibland är det slumpen som spelar in; ibland - hur duktig man är i att förhandla om lönen. Att man är med eller inte med i fackföreningen kan också spela roll. Är man inte med i fackföreningen, förhandlar man om sin lön själv och detta kan både vara för- och nackdel...

    Jag kan endast ge dig råd att studera det som du mest "brinner för". Det man gillar blir man ofta bra på - så bra man kan bli. Och är man mycket bra på någonting, så brukar "det rätta jobbet hitta en" och det brukar också lösa sig med löner mm. Tillfredställelse i att jobba med ngt. man är intresserad av och att man känner att man gör nytta - kan många ggr kompensera för lägre lön (man mår bra av att jobba med det man gillar... och det är mycket värt).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret! Kloka råd dessutom :)
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!