Ester
    Jag har läst kinesiska sen sexan, och behöver gå kinesiska 3. De enda skolorna jag har sett haft de är kungsholmen, södra latin, vrg jarlaplan och nti-gymnasiet. Jag kommer inte garanterat in på dessa, och jag vill inte gå nti. Finns det några med lägre antagningspoäng? Hur gör jag för att få samma merit ifall jag inte kan läsa kinesiska 3?Jag vill gå naturnatur och har 322,5 poäng.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ester!

    Det är möjligt att få Max i Merit även utan betyg i moderna språk 3&4. Läs Här>>

    Men om du vill läsa kinesiska och kommer in på en skola som ej erbjuder det, tänk på studieförbund och självstudier och göra prövning sen...

    Du nämner några få gymnasieskolor i din fråga men det finns flera gymnasieskolor som erbjuder kinesiska från hösten 2016, är dock inte säker att just steg 3 erbjuds på de alla: det vi på Fråga SYV känner till att följande gymnasieskolor i Stockholms län erbjuder kinesiska från hösten 2016 - Tibble, Thorildsplans gymnasium, Sparre, Rudbeck, Nacka gymnasium, Kungsholmens Västra, Internationella Engelska, Hersby, Danderyd, Cyber, Täby Enskilda och Viktor Rydbergs (3 skolor).

    Om du klickar på skolans namn i stycket ovan - kommer du direkt till skolans presentation där även alla kontaktuppgifter till skolan sinnd samt info om Öppna hus och andra aktiviteter inför gymnasievalet.

    Kontrollera om den skola som du söker till verkligen kommer att erbjuda läsa Kinesiska /för att ändringar i planeringen kan ske och vi på Fråga SYV ej kan garantera att info som vi har idag är fortfarande aktuell i augusti nästa år - om t.ex läraren har slutat på skolan och ingen annan lärare behörig i Kinesiska hittas, då blir det en ändring i de möjlgheter som skola har/.

    Hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval.

    Mikael SYV