Felix
    Hej!
    Snabb fråga:
    Kan man bocka för vissa kunskapskrav i Matte 3c via Nationella provet, även fast man inte fick godkänt på provet?

    Fick nämligen inte godkänt på nationella provet, missade godkänt med några poäng. Är det möjligt att jag kan ha bockat för något kunskapskrav på någon del som jag gjorde dugligt ifrån mig på Nationella provet? Eller räknas det inte eftersom att jag fick underkänt på provet?

    Fick höra från någonstans att eftersom Nationella provet i matte är ett heltäckande prov så kan man klara vissa delar som man tidigare inte har bevisat på andra prov. Frågan är om man kan klara dessa delar utan att klara det fulla "Nationella provet", dvs misslyckas på provet, men bevisa någon del?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,

    det är Läraren som sätter betyg på kursen.

    Det finns inte möjlighet att sätta "betyg" på en delkur inom matte 3.

    Däremot finns det en lite annorlunda och lite lättare kurs matte 3b, som är mer inriktad mot Ekonomi.

    Matte 3c är mer inriktad mot naturkunskap, jämfört med matte 3b.

    Det är inte omöjligt att läraren kan eventuellt komma fram att eleven har tillräckliga kunskaper för att få godkänt betyg i matte 3b, även om eleven läste kursen matte 3c och fick F i Nationella provet i 3c.

    Det är Läraren som ansvarar för att göra helhetsbedömning och sätta betyg på kurser.

    Om du nu läser på Teknikprogrammet eller på Naturvet.programmet på gymnasiet då är det matte 3c som är en obligatorisk kurs som måste finnas i ditt examensbevis. Du kan i så fall inte ha betyg i matte 3b in i ditt examensbevis, men du kan kanske få det betyget på ett separat papper - "urdrag ur betygskatalogen" och godkänt betyg i matte 3b kan du behöva senare i livet.

    Jag hoppas jag har svarat på din fråga nu. Återkom annars igen.

    Bästa hälsningar

    ANNA