John
    Hej! Jag ska nu söka mig vidare till lite olika muik-folkhögskolor, i ansökningsformulären måste man såklart välja utbildningsnivå. Ska jag då ta 3-Årigt Gymnasium eller Grundskola? På en fanns Ej Avslutade Gymnasiestudier. Jag gick ju mina tre år och kuggade bara Sv3 kursen som jag kan läsa upp på skolorna jag ska söka till. (Har kollat med dom, och det skulle inte vara i några problem.) Vad ska jag välja? =)
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej John, jag gissar på att du på gymnasiet fick Studiebevis. Du har 3-årig gymnasial utbildning, ja. Men du fick Studiebevis och inte Examensbevis.
    Varje folkhögskola har stora rättigheter i att bestämma vem de tar in. Och det kanske är bäst om du just på varje folkhögskola som du söker till Frågar

    1. varför de inte i sin ansökningsblankett inför alternativen Studiebevis och Examensbevis?; de utbildningsdokument är Standard i Sverige sedan 2014.
    2. blir du bättre prioriterad till de utbildningar du söker, om du väljer "gymnasiet" eller "grundskola"? ; det beror på vilken Nivå din utbilnding på folkhögskola ligger på: om det är en Eftergymnasial utbildning, då krävs det "gymnasiekompetens" och du har ju "i princip" din gymnasiekompetens, men du är ju inte behörig till högskoleutbildningar; så på sätt och vis så har du ju inte den ändå... du har i alla fall inte Grundläggande behörighet.
    Om det finns någonstans på Ansökan som du kan skriva någon sort förklaring, typ under ÖVRIGT eller MOTIVERING - eller bifoga ett "personligt brev", så tycker jag att pga ofullständig/föråldrad blankett som du söker med (inte ditt fel, så klart! :) - som en Förklaring behövs; du kan förklara så som du förklarar i din fråga här eller så skriver du att du är "nästan klar med gymnasiet; fick Studiebevis pga F betyg i Svenska 3; har med det fått ut STUDIEBEVIS och saknar Grundläggande behörighet". - det är ju så som din situation ser ut idag.
    Hälsningar

    Peter syv