Melker
    Hej! Min situation på gymnasiet är krånglig och vet inte vad jag ska göra. Jag klarade av första och andra året bra. Men det har hänt mycket och har inte mått så bra tredje året. Jag har varit borta mycket och har F i många ämnen. Har lite smått panik och vet inte vad jag ska göra. Finns det möjlighet att gå om tredje året eller läsa tredje året på distans?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Melker,

    det är tråkigt att du känner att du inte "klarade" tredje året på gymnasiet. De som ändå är bra att dina kunskaper och betyg från åk1 och 2 har du ju kvar!

    Det finns många olika möjligheter för dig

    - du kan ta de betyg du får på gymnasiet och gå till komvux; göra studieplanering där med en SYV - du planerar då mot Examensbevis från komvux. Det du "förlorar" är ditt betyg i idrott-och-hälsa 1 som ej får ingå i examn.bevis från komvux;

    - ett annat alternativ är att läsa på en folkhögskola. Där får du inga betyg men med Omdöme från FHSK kan man söka till högskola och söka jobb;

    - distansstudier på gymnasiet finns på >>Korr-on-line men om du nu får ut ditt Studiebevis - kanske redan nästa vecka, då är du inte längre behörig att läsa på ungdomsgymnasiet över huvudet taget; utan det är endast komvux, folkhögskola eller självstudier som gäller.

    För att inte få ut Studiebevis, behöver du få rektor att ansöka om Förlängd undervisning för dig. För det krävs det vanligtvis "särskilda skäl" - det måste du prata med din rektor om (rektor på ditt program), men gör det snarast så att du inte hinner avsluta dina gymnasistudier.

    Du vet annars säkert själv att du kan, under alla omständigheter, söka jobb.

    Du kan också se om du finner ngt. intressant för dig inom Yrkeshögskola>>, som kan, tillskillnad från högskola, göra Undantag och ta in obehöriga, vilket högskola inte kan göra.