Shann
    Hej, jag har hört av mina vänner att ifall man får underkänt på matte 1b så får man inte ens gymnasieexamen, är det sant ? Jag vill utbilda mig till ämneslärare för gymnasiet, och är i första årskursen av samhällsvetenskaps programmet men har väldigt svårt med matten, ifall jag skulle få underkänt på matte 1b är det fortfarande möjligt för mig att få min gymnasieexamen och utbilda mig på universitet ?

    Tack i förväg,
    Mvh Shannon.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Shannon,

    det stämmer att kraven för gymnasieexamen >> inkluderar godkänt betyg i matematik 1. Utan godkänt betyg i matte 1 får man tyvärr ett Studiebevis, och inte ett Examensbevis.

    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Liselotte

    Goda nyheter är att i fall du på komvux kompletterar ditt studiebevis till examensbevis - kan du få in godkänt betyg i matte 1a, som är en lättare kurs - in i ditt examensbevis från komvux och bli i princip behörig till högskolestudier.