Sara
    Är det möjligt att ansöka om ett stipendium för en hel klass att åka till ett land i asien för att göra undersökningar i det landet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Menar du att du vill ha tips på var man ansöker om stipendier? Det är en djungel... Av stipendier... Oftast handlar det om summor på upp till ett par tusen kr som man kan få och många ggr är det lönsammare att sommarjobba eller extrajobba, för att man lägger extremt mycket tid på att hitta var man kan söka stipendier, sedan lägger tid och energi på att skriva ansökningar med ovisst resultat, dvs man kan spendera hur mycket tid som helst men ej få några pengar.

    tips: kontakta ambassaden av det aktuella landet och fråga om de känner till ngt projekt eller fond. Prata också med modersmålslärare i det aktuella språket. Du kan också kontakta Skolverket och fråga om de känner till några möjligheter på det aktuella område.

    Du kan också testa hitta några företag i Sverige som har samarbete med det aktuella landet och fråga om de kan tänka sig sponsra er klassresa alternativt om de kan hjälpa er få sommarjobb eller extrajobb så att ni kan tjäna pengar till er klassresa.

    Jag ser att du är 16 år... Tänk på att de som är under 18år  bör få vårdnadshavare med "på noterna", därför kan det vara lättare att genomföra resan när deltagare är över 18år, dvs myndiga.

    ni i klassen kan kanske komma överens om att skriva gymnasiearbeten som på olika sätt handlar om det landet i Asien som du menar att resa till, då kan kanske er gymnasieskola hjälpa till på ngt sätt med delfinansiering av resan.

    Att er gymnasieskola kan betala hela resan, tror inte jag är möjligt, men kanske en del av kostnader.

    jo! Glöm inte att undersöka om visum krävs. Det kan bli ett stort hinder för att alla får kanske inte visum och kan i så fall inte åka, även om ni hittar möjlighet till finansiering ...