K

    Kan man på något sätt köpa en gymnasiekurs från en utbildningsföretag (som Hermods) och få ett betyg på kursen som man är godkänd i? Jag vet att man kan få intyg men vad är det och hur kan det hjälpa mig? Kan jag köpa kursen från min kommun istället (komvux) så att jag kan läsa den på klassrum eller även distans (med det utbildningsföretag som min kommun har avtal med)? Som sagt så är jag redan godkänd i kursen men vill gärna läsa om den.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,
    om du har godkänt betyg i en kurs men vill höja betyget - får du göra ansökan till komvux om att läsa den kursen; ingen kan förbjuda dig att Söka; dock är chansen liten att få utbildningsplats; däremot kan du skaffa dig kunskaper på vilket sätt du vill - ex. köpa en kurs på Hermods eller anlita en privat lärare (läxhjälpare) och sedan göra en Prövning.
    Betyg man får på prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.

    "Intyg" du kan få på Hermods, om du köper en kurs där, är bevis på att du har genomfört den kursen, men det är inte ett betyg. Det är Kunskaper du behöver skaffa dig, som motsvarar högre betyg än du redan har; och i så fall bör prövnings-tester visa att du förtjänar högre betyg. Kan vara svårt att hitta var man kan göra en prövning; många vill göra prövningar och det är lärarbrist.

    Att kunna köpa en kurs av komvux som privatperson, tror vi inte går att göra. Men det är inte förbjudet att fråga komvux i din kommun om det; jag tror du får Nej som svar.

    Vänligen
    ANNA

    • : Står det någonstans I skolverkets hemsida (Eller Annan källa) att man man läsa om en kurs? Tack i förväg
    • Anna : Menar du att man på komvux inte får läsa en kurs om man redan har godkänt betyg ?
    • Anna : I vuxenutbildnings förordningen står det att personer med ”kort tidigare utbildning ” hör till prioriterade målgruppen. Komvux tar in de som har kortast utbildning dvs de utan grundskolekompeyens, först och så vidare - så länge platserna/pengarna räcker. Komvux har oftast inte råd ge möjlighet till omläsning; det finns inga förbud; det är bara ont om resurser.
    • :

      Tack för svaret. Men om min kommun har ett avtal med ett distans utbildningsföretag, bör det inte vara några problem angående resurser, eller? Det med tanke på att inga extra resurser kommer att som lärare eller pengar spenderas.

    • Mikael :

      Varje kurs komvux köper kostar pengar. Avtal är oftast "ramavtal" - för hur många kurser komvux kan, som max - köpa... för varje studerande komvux "skickar" till det företaget som komvux har avtal med, betalar komvux extra. I första hand får kortutbildade plats på kurser; sedan -" i mån av plats", vilket i praktiken betyder "så länge komvux-budget räcker".. när pengarna är slut, kan inte komvux köpa mer. Då får man vänta till nästa "period" /termin eller läsår - och se om man har bättre tur och pengarna kanske räcker... Det är oftast så att när man redan har godkänt betyg i kursen, får man inte plats på samma kurs igen, oavsett hur många ggr man söker - för att resurser räcker inte för det. Men du får givetvis söka. och vi önskar dig Lycka till!

    • Mikael : En lärare kan inte handleda och betygsatta hur många studerande som helst. Hen har ju endast 24 timmar/dygn, hen med... - det finns max antal studerande per lärare /även på distans/... är det fler studerande, måste fler lärare anställas. Och lärare vill ha lön. Det är inte gratis att studera.
    Läs alla kommentarer