Hilda
    Hej, jag väljer just nu emellan att gå kognitionsvetenskap på göteborgs universitet med en interaktionsdesignmaster från chalmers, och att gå tekniskt basår och sedan en civilingenjörsutbildning med samma master, allt på chalmers. Jag undrar om det kommer att bli stor skillnad på min kompetens och vilka jobb jag kan få beroende på om jag går kognitionsvetenskap eller civilingenjörsutbildning innan mastern. Skulle vilja jobba som projektledare, interaktionsdesigner, användabarhetsexpert eller liknande. Tack :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda!

    Kognitionsvetensvetenskap kör de på GU i Samarbete med Chalmers och det är Majken Lundqvist, studievägledare, direktnummer 031-772 23 22 och epostadress [email protected] som du skulle behöva samråda med.

    Du kan också ringa till Studievägledare på Chalmers, tel.nr: 031-772 58 34

    Mycket bra om du kan besöka Vägledningen på Rosenlundsg.4 i Göteborg, tel.nr 031-786 18 60 tel.tid kl.8.30 till 9.30 och besökstid kl.10 till kl.14.

    För övrigt, så är det kanske bra för dig att veta att "kognition" i Göteborg är en ny utbildning, som finns sedan bara 2 år och därför finns det inga f d studerande. Däremot på Linköpings Universitet har utbildningen funnits sedan länge och de har f d studerande, de så kallade "alumner" som kan dela med sig av sina erfarenheter, bl a berätta vad de gjorde efter avslutad utbildning. Det är därför bra om du vänder dig till Linköpings Universitet om du är intresserad av att veta vad deras alumner gör nu för tiden (efter avslutad utbildning).

    Mitt råd är att du söker båda utbildningar, vilket du säkert själv också tänkte göra. Det är inte omöjligt att "skifta plats på sina alternativ" efter sista ansökningsdatum till högskola. Det som är viktigt nu, innan 15 april - att du tar med alla de alternativen som du kan tänka dig. Du får söka upp till 20 alternativ och jag råder dig söka många alternativ. Att ta bort några alternativ eller ändra plats på dem kan man även efter sista ansökningsdatum, men att lägga till nya alternativ kan man, dessvärre, inte göra.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare