Alice
    Hej! Jag går i tvåan och ska nu välja iv-val. Min dröm är att läsa på Oxford i England. Kognitionsvetenskap är det jag är mest intresserad av, med olika inriktningar som exempelvis neuropsykologi. Eller kanske endast neuropsykologi.
    Frågan är ifall jag ska välja till matte 3b för att kunna komma in eller om det räcker med matte 2b. Som jag förstått ser kraven helt annorlunda ut för ett "psykologi"-program i Storbritannien och att det skulle ses som ett naturvetenskapligt. Jag vet inte heller hur man konverterar deras kurser till våra. Kommer jag behöva läsa till?

    Men den stora frågan är då ifall jag ska välja matte 3b eller inte. Vi har två val att göra och ett av dem kommer bli engelska 7 Cambridge. Vill inte behöva ta matten ifall jag verkligen inte behöver den (har inte svårt för det eller så men vill inte att det ska påverka andra betyg pga tiden det kräver).

    Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    det finns ingen "översättningstabell" där man kan se vilka krav som olika utbildningar utomlands ställer och vad det är "värt" i svenska mått mätt.
    Vägledare på IB är dem, som ev. kan svara på din fråga.
    Ett annat sätt är att du själv kontaktar Oxford och ber dem att titta på www.matteboken.se där alla svenska gymnasiekurser är upplagda. Då kan de svara på om du måste kunna det som ingår i Matte 2 eller det som ingår i Matte 3.
    Annars så är det bra att kunna mer matte och att ha betyg i högre mattekurser för att - i fall du skulle söka till en högskoleutbildning i Sverige - kan högre mattekurser ge Meritpoäng. Reglerna kring Meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&orientation=&vocation=&variant=&county=&municipality_id=&office_id=&order=school kan du se alla de 30 skolorna i Sverige idag där det finns IB programmet. Jag råder dig att kontakta Studie- & yrkesvägledare på IB för att försöka få svar på din fråga om exakt vilken mattekurs som krävs för den utbildningen som du vill söka på Oxford.
    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare