Michaela
    Har kikat lite på högskoleprogrammet Kognitiv neurovetenskap, inriktat positiv psykologi i Skövde.
    Om man nu längre fram i framtiden skulle vilja bli psykolog kan man då efter utbildningen i Skövde plugga extra kurser för att få behörighet som psykolog? Eller måste man starta om hela högskolan och studera psykolog i 5 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Michaela,
    så som det är i Sverige idag, kan man endast få psykologlegitimation om man får Examen från psykologprogrammet; och till psykologprogrammet måste man Konkurrera om plats och komma in /på vanligt sätt/ men sedan när man är ANTAGEN, kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och då är det inte omöjligt att få svar att du ska kunna hoppa över vissa delar av psykologprogrammet; utbildningsansvariga tittar på vilken utbildning du har sedan innan och du får svar om du kan "hoppa över" vissa delar av psykologprogrammet och i så fall vilka, men detta sker Efter det att du blir Antagen till psykologprogrammet; detta "förfarande" gäller alla sökande till psykologprogrammet. Jag kan tänka mig att undantag skulle kunna göras om man förut kom in på psykologprogrammet och har läst en del... men sedan hoppade av; eller om man vill byta från psykologprogrammet från ett lärosäte - till ett annat /från en stad till en annan/.
    Som reglerna är idag, kan man inte i Sverige bli psykolog på annat sätt än genom att komma in på Psykologprogrammet.
    Det är så de sakkunniga om området svarar när man frågar. Du får, om du vill, själv kontakta studievägledare och de utbildningsansvariga på psykologprogrammen på olika svenska lärosäten, och ställa samma fråga.
    Får du ngt. annat svar än det som jag svarar dig nu, hör gärna av dig!

    Vänligen
    Julia syv