Margarita

    Hej! Det här var andra gången jag sökt till universitet och blev så jäkla glad när jag såg ”antagen” men problemet är att jag blev antagen till socionom men jag vill bli jurist och på den ör jag reserv placerad som 201. På min första ”antagning” HT 2019 sökte jag bara juridik och blev reserv placerad på alla (blev deppig)är det värt att ta studielån och åka till Östersund från Stockholm och plugga på något som man inte 100% intresserad av???

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Margarita;

    det finns fördelar i att plugga på högskolan, även om du kanske inte 100% intresserad av just den utbildningen: du får erfarenhet av att plugga på högskolenivå, du kan upptäcka att den utbildning du kom in på kan leda till de typer av jobb som du kan trivas med; du får mer kunskap och kan då troligtvis få högre resultat på högskoleprovet nästa gång du gör HP och då kan du komma in på din drömutbildning i HP-urvalet - senare.
    Studiemedel kan du få i 12 terminer;
    studier på juristprogrammet pågår i 9 terminer;
    du kan alltså läsa ännu 3 terminer med studiemedel.
    Du kan t.ex göra så här att du påbörjar läsa på socionomprogrammet och gör högskoleprovet varje tillfälle som ges - 2 ggr.om året - och söker till juristprogrammet och om du kommer in på jur., byter du från socionom till jurist-programmet. Om du inte kommer in på juristprogrammet, kan du senare bestämma om du vill hoppa av socionomprogrammet eller om du vill stanna kvar.
    Som socinom kan man få jobb på många ställen där man sysslar med Myndighetsutövning och en hel del juridiska frågor; t.ex läser man mycket inom Socialtjänstlagen på socionomprogrammet.
    ****
    Men man kan också tänka hela annorlunda - varför uppta en plats och beröva ngn som verkligen vill komma in på socionompr., den möjligheten? För att om du tackar Nej kommer ngn från RESERV till socionomprogrammet.
    Men, å ännu andra sidan - varför sökte du till socionomprogrammet om du inte vill gå den utbildningen? Jag förstår att du hellre vill gå jur.programmet men du sökte ju faktiskt även till socionomprogrammet, eller hur? :)

    Jag kan inte tala om för dig vad du ska göra. Det är Du som bestämmer.
    Dock kan jag påminna dig om att inom juridik finns även andra jobbmöjligheter, även utan juristprogrammet i grunden. Kika exempelvis på yrken som Paralegal; IP-paralegal & Adoptionskonsult.
    Adoptionskunsult kan man bli med socionomprogrammet i grunden; Paralegal & IP-paralegal blir man genom en yrkeshögskoleutbildning.

    Liselotte