Maja

    Hej! Jag tänkte kolla om det lönar sig på arbetsmarknaden/lönemässigt att läsa en kandidat i psykologi och även ha en kandidat i företagsekonomi med inriktning finans? Hur ser arbetsgivare på den kombinationen och vad kan man exempelvis arbeta som i så fall? Tänker att psykologi är grunden för att förstå människor i olika situationer som t.ex. beslutsfattande etc. vilket i så fall skulle kunna kopplas till ekonomi. Sedan undrar jag om det är möjligt att byta universitet som man skrivit C-uppsats på i efterhand? T.ex. Om man vill ha en examen från Uppsala men redan har läst sin kandidat vid något annat universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!
    Jag tror inte det finns väldigt många personer som har kandidat i psykologi och samtidigt även kandidatexamen i företagsekonomi ... det kan givetvis finnas några men vi vet inte hur arbetsgivare ser på den kombinationen (Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika). Det skadar nog inte att ha läst psykologi om man söker jobb inom andra branscher/områden som t.ex som ekonom, men att det garanterat skulle hjälpa att få jobb och dessutom med högre lön, kan jag inte säga någonting om. Försök hitta någon som har den kombinationen av utbildningar och fråga om hen upplevde att arbetsgivare var mycket intresserade av honom/henne och att hen därför även fick högre lön. Att förstå människor i olika situationer som t.ex beslutsfattande är så klart väldigt bra, men jag kan inte lova att arbetsgivare är beredda att "för det" ge högre lön.
    Exempel på vilka yrken man skulle kunna bli en attraktiv arbetssökande (med kombinationen av utbildningar inom psykologi och ekonomi) kan t.ex vara inom HR, som HR-ansvarig eller HR-specialist men man ska även kunna mycket inom Arbetsrätt och kunskaper inom arbetsrätt är nog viktigare än inom psykologi (som HR-person måste man veta vilka rättigheter de anställda har - lagar och regler måste följas och de är många och ibland också komplicerade, och ibland behöver man även göra tolkningar av lagar och regler då alla situationer är inte alltid beskrivna i lagar).
    Ett annat exempel på yrke där jag tror kunskaper inom ekonomi och psykologi, i kombination, är mycket värdefulla är Rekryterare. Men eftersom även det är ett icke-reglerat yrke så är det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem (med vilken utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet) som får jobbet. Vissa arbetsgivare vill som rekryterare anställa personer som har jobbat inom samma bransch som de rekryterar för, t.ex om man ska rekrytera Data/IT-"folket" så kan arbetsgivare tycka att det viktigaste är att rekryteraren har själv jobbat inom data-it och vet därför vad jobbet går ut på (och kan därför rekrytera rätt personer) - givetvis är bra kunskaper inom ekonomi och psykologi en fördel, men erfarenhet av att ha arbetat inom rätt bransch kan av vissa arbetsgivare värderas högre.

    • : Tack för svar, tänkte även på min andra fråga Sedan undrar jag om det är möjligt att byta universitet som man skrivit C-uppsats på i efterhand? T.ex. Om man vill ha en examen från Uppsala men redan har läst sin kandidat vid något annat universitet?
    • Anna : Den frågan måste du få svar på av de utbildningsansvariga på det lärosäte där du vill ta ut examen.