Emilie
    Hejsan!

    Nu i sommar avslutar jag mitt andra år vid ämneslärarprogrammet 7-9 (ingång samhäll) vid LiU, och då vi väntar barn i juli kommer jag ta uppehåll från mina studier HT2017. Då har jag läst UK 1-4 och Samhällskunskap 1-30. Ska dock läsa en distanskurs i Historia 1-30 vid HH under HT 2017, som jag undrar om jag kan komplettera in i min utbildning till lärare? Tänkte även att jag då kunde läsa in vidare kurser i historia under VT 2018 för att ha historia som mitt andra ämne. Är detta möjligt eller måste de kurser jag läser vara inriktade för just lärare?

    Som jag förstått är det bra att läsa basen i historia (dvs 1-30), men skulle jag kunna läsa andra historiakurser än fortsättningen på 1-30? Några tips på bra kurser isf?

    Tacksam för hjälp! (Vår syv är dessvärre upptagen tills höstterminen för möte).
    MVH

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emilie!

    Ansökningsperioden - för att söka utbildningar på högskolenivå med start hösten 2017 var Sista dagen 18 april. Det är möjligt att Restplatserna "släpps", men det är i så fall tidigast under andra veckan i juni som det kommer att ske... så just nu kan man ändå inte söka några kurser.

    För övrigt, så måste jag svara att det är Extremt krångligt med lärarutbildningar och lärarbehörigheter! Vi på fråga syv kan tyvärr inte ge svar på dina frågor. Jag kan förklara varför men det är nog inte det du vill ha, utan du vill ha svar på just dina frågor, eller hur? :) Men det är ju Rätta Svaren och inte vilka svar som helst som du behöver få! :)

    De rätta svaren kan du få från studievägledare på lärarutbildningen på det lärosäte där du ska ta ut Lärarexamen. Om Studievägledaren är upptagen med möten, sök upp någon ansvarig och påtala att de måste utöka kapacitet och kanske anställa ännu en studievägledare. Prata med programrektor och till slut kan du även vända dig till Rektor för ditt lärosäte. Det är alltid rektor som är yttest ansvarig.

    Det är just det lärosäte där du tar ut din lärarexamen som får bestämma vilka kurser som får och inte får ingå i din lärarexamen.

    Sedan, när du redan fått lärarexamen, ansöker du om lärarlegitimation hos Skolverket; och du kan sedan även Utöka din legitimation och Skolverket tar hänsyn inte bara till kurser utan även till "övriga meriter", som t.ex arbetslivserfarenhet (främst gäller det för yrkeslärare och modersmålslärare) - men Skolverket kan göra olika "bedömningar" och utöka din lärarlegitimation även på grund av att du har t.ex som obehörig lärare har undervisat i vissa ämnen - så kan skolverket bedöma att din lärarexamen + erfarenhet av undervisning kan ge möjlighet att utöka din legitimation och bedöma dig som behörig lärare även i de ämnen i vilka du inte har några högskolepoäng.

    Som sagt - för att få veta vilka kurser som du får ta in i din Lärarexamen måste du få svar från Studievägledare på just det lärosäte där du ska ta ut lärarexamen.

    Jag hoppas du kan ha förståelse och överseende - för att oavsett vad jag svarar nu, är det ditt lärosäte som bestämmer; pga "akademisk frihet" kan olika lärosäten göra olika bedömningar; och jag kan inte gissa vad just ditt lärosäte kommer att göra för bedömning.

    Vänligen

    Julia SYV

    Liselotte
    • : Tack så hemskt mycket för svar! Har såklart redan ansökt till kursen i höst och baserat på tidigare antagningsstatistik kommer jag högst troligtvis in på kursen. Får försöka maila min Syv och se om hon kanske kan svara över mailen. Tack återigen! / Emilie
    • Julia : Lycka till !!!:)