Sandra
    Hej,
    Jag ska i januari påbörja en distanskurs på heltid via Komvux (7 jan-10 feb) i Naturkunskap 2, för att sedan till hösten kunna studera till optiker. Kursen innefattar 100 poäng. Då jag läste samhälle på gymnasiet ingick aldrig Naturkunskap 2 i min kursplan, därav läser jag in kursen nu.
    Min fråga; Jag har även sökt in en distanskurs via Umeå Universitet, 30 hp, som pågår mellan vecka 4-23 i teologi. Detta är en kurs jag väldigt gärna skulle vilja läsa då jag varit inne på att ev studera till präst eller annat inom teologi ifall mitt intresse som optiker helt skulle fallera. Fungerar det att kombinera dessa kurser tillsammans? Jag har försökt läsa på och förstått att man får läsa upptill 45 hp per termin men jag blev osäker hur det skulle bli i mitt fall? Kan man läsa både Komvux-kursen på en månad samtidigt som teologi-kursen på 30 hp?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    jag ser inga formella hinder att kombinera de studier som du sökte på högskola och på komvux. Detta pga olika studieformer "bryr sig inte" om varandra (alltså vad du läser på komvux, bryr sig inte högskola om och tvärtom - vad du läser på högskola/universitet, bryr sig inte komvux om). 45 hp är det "högskolepoäng" (och på Komvux läser man "gymnasiala poäng", inte hp).
    Med "informella hinder" menar jag att hinna och orka, vilket blir upp till dig...

    Vänligen
    Julia syv