Denis

    Hej! Jag går just nu andra året med inriktning ekonomi juridik och har ett stort intresse för idrott, särskilt kampsport som jag har tränat i ett par år nu. Jag undrar om det går att kombinera studier och idrott på universitetet? Finns det universitet som erbjuder sådant? Jag vill satsa på att plugga vidare inom juridik, men jag vill även satsa på att tävla inom kampsport och skulle vilja träna det under universitetstiden. Finns det sådana alternativ i Sverige och om det finns, behöver man gå på ett idrottsgymnasium redan från början?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denis
    så vitt jag vet så läser man juridik på universitetena i Sverige "i vanlig ordning" utan sport-tränings inslag; och så får man träna på fritiden. Om du med att plugga juridik menar läsa på juristprogrammet - då finns det endast några få platser man kan göra det på i Sverige och du kan läsa på lärosätenas hemsidor och även kontakta de som jobbar på de utbildningar, bl.a studievägledare på juridiska institutioner; jag tror du får svar att du tränar på fritiden men du får gärna fråga och återkomma, berätta för oss här på fråga syv vad du får för svar.
    Juristprogrammen finns idag /dec 2019/ på följande lärosäten i Sverige:
    Umeå Universitet
    Örebro Universitet
    Karlstads Universitet
    Göteborgs Universitet
    Lunds Universitet
    Stockholms Universitet
    Uppsala Universitet

    Men det kan också finnas många andra "juridiska utbildningar", bl.a fristående kurser och andra program, ex. Affärsjuridiska kandidatprogrammet -
    exakt vilka utbildingar, med vilket innehåll och var som i Sverige kommer erbjudas på högskolor/universitet med start Hösten 2021, kommer fastsättas till mitten på mars 2021.