Vilma
    Hej! Jag har länge funderat på att plugga en termin i Norge. För att prova på att bo där. Jag har funderat på att ta något ”enklare”/”roligare”, som jag mest gör för skojs skull. Har kollat på en fotoutbildning på en termin och har även funderat på att läsa Norska, kan man göra det? Just nu pluggar jag på distans, heltid här i Sverige och undrar om det är möjligt att kombinera en ”mindre” utbildning i Norge med den. Tänker då mest på det praktiska, hur blir det med CSN då, får man extra eller är det samma belopp ändå?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    info om Studiemedel för studier utomlands finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel. Du får också gärna kontaka CSN med den frågan.

    Det är mycket man ska tänka på om man vill läsa utomlands: ekonomi, boende, att komma in på någon utbildning också!
    Du funderar på att gå en "mindre" fotoutbildning, t.ex på en termin. Jag kan tänka mig att det finns många olika fotoutbildningar i Norge. Hitta några av dem som du är mest intresserad av och ta reda på antagningsvillkor, om hur lätt/svårt blir det för dig att hitta bostad och sedan fråga CSN om just den utb har rätt till Studiemedel. Det är inte alla utbildningar som ger rätt till studiemedel, men det finns inte någon lista på alla de utländska utbildningar som ger den rätten, utan CSN utreder om just den utb., som du vill söka, kan du få studiemedel för.

    Ang. "kombinera" utbildningar
    Man kan kombinera på olika sätt; exempelvis kan man läsa flera olika utbildningar och uppge alla dem i CV, när man söker jobb;
    ett annat alternativ är att söka till t.ex en Svensk utbildning där en "valfri termin" ingår och läsa då den terminen utomlands - det blir en annan sort "kombination" i så fall.

    Skickar också några länkar till hemsidor där jag tror du kan finna intressant info för dig:
    Info om högre utbildning i Norge på hemsidan om nordiskt samarbete
    Info för svenskar om resor till Norge på Swedenabroad.se
    Föreningen Norden´s hemsida
    Studera.nu om högre studier i Norge