Anonym
    Hej syv!
    Jag går i tvåan natur och har ett år kvar, jag kommer förmodligen komma ut med 17,0 meritpoäng och detta räcker inte för att komma in i socionomprogrammet eftersom det behövs 18.91 meritpoäng på de högskolan jag vill in på. Kan jag söka in ändå eller måste jag höja mina betyg genom prövningar? och om jag hamnar på reserv hur stor är chansen att jag kommer in? Om jag inte kommer in hur många ämnen behöver jag höja för att få 18,91?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Höjning i ett steg, t.ex från betyget E till D eller från C till B i en 100 poängskurs ger + o.1 i höjning av jämförelsetalet. De flesta gymnasiala kurser är 100p. Alla matte-och språkkurser är på 100p. Religion 1 är 50 poäng, då blir det dubbelt så liten höjning - alltså för att få + 0.1 måste man höja från E till C, eller från D till B.

    • : men kan jag söka ändå eller är det omöjligt att jag kommer in?
    • Anna : Söka kan alla göra. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrens om platser. Gör högskoleprovet så många ggr du kan.