GG
    Hej, jag undrade hur det fungerar om man bara fokuserar på högskoleprovet, vad kan man göra med gymnasiet, av det jag har läst så tror jag att man måste ha E på allt i gymnasiet.
    Jag tror inte jag kan få högt snittbetyg i gymnasiet så det känns onödigt nu (Vår termin andra året i gymnasiet) att jag försöker få höga betyg eftersom det kanske inte kommer spela någon roll.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej T,

    jag tänker så här: Lär sig gör man för Livet och för Framtiden, för att KUNNA, veta och vara kompetent och kunnig att bygga vidare på sina kunskaper och färdigheter!

    Om man kan och vet "saker" är det lättare att lära sig nytt, att anpassa sig till olika situationer i plugget, i arbetslivet, och i livet för övrigt. Betygen är "en sak" och KUNSKAPER är .. ibland... en annan... vilket egentligen är ganska konstigt för att tanken är ju att Kunskaper ska speglas i betygen (om man kan saker, har kunskaper, bör man också få högre betyg, eller hur?).

    Mitt råd är att du lär dig så mycket som möjligt (men utan att överanstränga dig) och då får du också så höga betyg som du kan få. Om du inte lär dig så mycket du kan, då kommer du inte heller få så högt resultat på högskoleprovet som du egentligen är kapabel till att få. Högskoleprovet mäter "allmän kompetens och duktighet", logiskt tänkande, språkkunskaper i svenska och engelska och även förmåga att prestera under press (allt i ett) - och om man "struntar i skolan" då finns det flera nagativa saker här:

    - man riskerar att strunta lite för mycket och missa godkänt betyg;

    - man kommer definitivt inte lära sig så mycket man kan lära sig om man gör sitt bästa;

    - man kan bli rätt så "bekväm" /typ lat... :)/ och orkar sedan inte anstränga sig när det verkligen behövs.

    Av de anledningar ovan /bland annat/ så tycker jag att du (och andra elever) bör göra sitt bästa: lära sig så mycket de kan i alla ämnen och om man kan, då finns det ingen anledning att inte visa det för lärarna och då får man också de höga betygen som motsvarar den höga kunskapsnivån. Om du tänker annorlunda, får du gärna förklara för mig... :)

    Hur ska ett högt resultat på högskoleprovet "uppstå"? Det "föds" av dina kunskaper i diverse olika ämnen ju! Det uppstår ju inte av sig självt. Givetvis kan man träna på högskoleprovet, men vissa delar som "svåra svenska ord" och läsförståelsa på svenska och engelska är det inte så lätt att specifikt träna på - för här beror det på Exakt vilka ord som du ska "få" på högskoleprovet, och det vet man inte på förhand - därför gäller det att läsa mycket och vara "allmänt kompetent".

    Genom att du läser på i olika skolämnen, tränar du också på högskoleprovet. Sedan skadar det inte att även träna på högskoleprovet specifikt... du kommer då att se att många uppgifter i de gamla högskoleproven liknar de uppgifter som ni får i skolan.

    Sammanfattningsvis är mitt råd att du gör så gott du kan (ditt bästa) i alla kurser i skolan + på din fritid tränar på högskoleprovet. Det är de bästa råden jag kan ge till dig! Lycka till!

    D. SYV :)