Aisa
    Hej!
    Kan man komma in i en utbildning med endast högskoleprov? Asså om tex gränsen för att komma in är 1.5 och man får det elr över det på provet är man garanterad en plats oavsett vilken meritpoäng man har från gymnasiet? (Godkäna betyg då så att man är behörig men inte tillräckligt hög för komma in via urval 1)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Aisa! precis så är det - som du skriver i din fråga. Man måste vara BEHÖRIG till "sin högskoleutbildning", och ha både Grundläggande och Särskild behörighet. Man kan ha rätt så låga betyg, alla E-betyg och t o m upp till 250 F-poäng i sitt examensbevis och komma in på högskoleutbildning i alla fall; om man i HP-urvalet blir bland de "bästa"... så länge platserna räcker, dvs få så högt resultat på HP att man konkurrerar "bort" de andra sökande i HP-urvalet.

    Det du skrivet i din fråga stämmer; du har alltså helt rätt!

    ANNA