Nathalie
    Hej, jag tog studenten förra året från samhällsprogrammet. Jag har godkänt i alla ämnen förutom matte 2b. Antingen till våren eller hösten nästa år vill jag söka in till förskollärarprogrammet. Nu undrar jag om det blir väldigt svårt för mig att komma in där med mitt F i matten. borde jag komplettera det betyget? Jag har funderat på att läsa upp det men har inte börjat än. Jag har så svårt för matte så vet inte hur jag ska klara det. Men om jag läser upp det och får godkänt. Hur kommer det då att se ut när jag söker till högskola sen? Kommer min ansökan se annorlunda ut och ska man söka på nåt speciellt sätt? Jag har även tänkt att göra högskoleprovet så jag kan söka in på det också.

    // Nathalie

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,

    behörighet till Förskollärarprogrammet består av

    dvs matematik 2 krävs inte. Men betyget F i ditt examensbevis gör att ditt meritvärde blir lägre. Du "vinner" därför på att försöka få godkänt betyg i matematik 2a, det är OK att du får betyg i 2a, alltså, en lite enklare kurs - och Antagning.se kommer att i så fall räkna in betygeti 2a in i ditt meritvärde - när du konkurrerar om plats i BII, kompletteringsgruppen.

    Göra Högskoleprovet är en bra idé. Då kommer du att prövas även i HP-urvalsgruppen.

    Du söker på ett vanligt sätt. Det är Antagning.se som kommer att sedan bestämma i vilka urvalsgrupper du kommer att prövas. Du laddar bara upp ditt examensbevis, och sedan också andra betyg, om du får nya betyg.
    Resultat av högskoleprovet kommer in till Antagning.se automatiskt.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV