Amanj

    Jag kommer snart sluta gymnasiet där jag pluggade på bygg och anläggning och har fått reda på min betyg. Jag fick 17.5 poäng med 1.5 meritpoäng inräknad.

      Jag vill läsa på psykologprogrammet men deras antagningspoäng ligger vid 20.8-21.4 poäng.

    Jag behöver bara läsa Samhällskunskap 1a2 för att klara behörigheten för att söka in eftersom jag går på Bygg och Anläggningsprogrammet och kunde bara läsa 1a1 enligt min syv. Nu undrar jag vad jag kan göra för att komma in i psykologprogrammet eftersom det är just nu det enda programmet jag intreserar mig i.

    Jag har tänkt på att lösa på komvux för att läsa samhällskunskap 1a2 samt engelska 7 för att få maximal meritpoäng. Uppskattar den hjälp jag får eftersom jag är vilse nu och vet ej vad jag ska göra längre

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du måste bli Behörig; det är det viktigaste-så sök samhällskunskap 1a2 på komvux; sök också eng 7 som än så länge ger 1.0 i merit.

    Har du godkänt betyg i matte 2? Det krävs också för behörighet till psykologprogrammet ...

    Gör högskoleprovet -är också ett råd jag vill ge dig.