Olivia
    Hej, jag har MVG i alla ämne från gymnasiet (läste sam/ekonomi och tog studenten 2012). Nu vill jag läsa till läkare och har då inte behörigheten. Min fråga blir då: kan jag läsa till (inte upp) de naturvetenskapliga ämnena på folkhögskola och sen söka in på mina gymnasiebetyg? Dvs visa att jag har behörigheten till läkarlinjen med folkhögskola men betygen från gymnasiet?
    • Julia : Nu fick vi svar från den sakkunnige och jag skriver ett nytt svar till dig. Kort svar: i ditt fall kommen inte betygen från folkhögskola påverka ditt meritvärde.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag förstår att du inte vill riskera sänka ditt meritvärde och föreslår i så fall att du funderar på naturvetenskapligt basår som ger behörighet men inte påverkar ditt meritvärde.

    ang ditt förslag med folkhögskola, måste jag samråda med en sakkunnig och du kan få svar tidigast på måndag.

    • : Tusentack för det snabba svaret! Okej, låter toppen, hade verkligen uppskattat att få reda på det :)
    • Mikael : Du får svar så fort jag får tag på den sakkunnige, förhoppningsvis måndag förmiddag.;)
    • Julia : Hoppas du är nöjd med svaret: ditt meritvärde kommer inte att sänkas även i fall du skulle få lägre än det högsta möjliga omdöme från folkhögskola, som är 4.0. Du behöver vara bekräftelse att du uppfyller behörighet vad det gäller fysik, kemi, biologi 2 samt matte 4.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu fick vi svar från den sakkunnige och bekräftar att om du har Slutbetyg från gymnasiet konkurrerar du om plats på högskola med det meritvärde som du har från ditt slutbetyg och de Omdömen du får från Folkhögskola påverkar inte ditt meritvärde.

    Dock prövas du bara i BII, kompletteringsgruppen, inte i BI gruppen, eftersom du inte är behörig till den sökta utbildningen utan kompletteringar.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv