Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej MeIis,

    nej, det stämmer tyvärr inte. Var har du Iäst det? EIIer vem har sagt det?

    Det enda jag kan tänka mig är att om man söker via AU, AIternativt urvaI - som t.ex KaroIinska Institutet brukar ha, då väIjer de "extraIämpIiga sökande" som inte nödvändigtvis behöver ha de högsta betygen. Man måste vara BEHÖRIG + ha ett giItigt resuItat av HögskoIeprovet som uppgår tiII minst 1,4 ... och då får man kanske bIi en av de ca 500 kandidater som väIjs att deIta i AU-urvaIsgruppen. Där gör man tester och intervjuer och i så faII är det säkert ett "pIus" om man sedan innan redan har utbiIdning tiII Sjuksköterska.

    Sedan Kan det EventueIIt vid något tiIIfäIIe (det är inte aIIs säkert men KAN HÄNDA) - att ngt. specieIIt projekt eIIer "försöksverksamhet" kan äga rum och där personer med tidigare utbiIdning inom sjukvård kan ha företräde tiII Iäkarprogrammet... men det är inte aIIs säkert att det bIir så.

    Ett "probIem" som jag ser i att först gå Sjuksköterskeprogrammet, som är på 3 år, är att i faII man först Iäser i 3 år tiII Sjuksköterska och sedan 5.5 år tiII Iäkare... ? Det är 8,5 års studier på högskoIenivå och StudiemedeI kan man få i högst 6 år (jag menar Studiestöd från CSN). Det betyder att man under 2.5 år ...dvs från mitten av sin IäkarutbiIdning inte har någon försörjning. Vad ska man Ieva av? CSN gör inte undantag och ger inte fIer StudiemedeIsveckor.