H

    Hej, Det är så att jag undrar hur stor chans det är att komma in på läkarprogrammet om man har A i alla ämnen förutom 3 stycken där man har två C och ett E, dessutom kommer jag endast kunna söka in på B2 kvoten. Är det möjligt att komma in eller borde jag försöka höja upp dessa ämnen. De är mina tre svagaste ämnen och känner att jag inte kommer kunna få A i dem trots prövningar. Mvh H

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej H!
    vi kan tyvärr inte veta vilka kommer att söka till läkarprogrammet och vilka betyg de kommer att ha. Sista dag för komplettering inför hösten är 18 juni 2020 och för sökande med IBexamen - ännu senare. Det är först då som Antagning.se kommer att veta vilka sökande som är behöriga och rangordna dem enligt principen: högsta meritvärde - och göra antagning så länge platserna räcker.
    I BII, kompletteringsgruppen - under ansökan till läkarprogrammet - brukar mycket höga meriter krävas. Det är inte alls säkert att alla A-betyg och max i merit (22.5 i meritvärde) kan ge plats.
    Vad jag som SYV kan rekommendera:
     - gör högskoleprovet så många gånger du kan;
    - försök höja ditt meritvärde så mycket du kan;
    - titta på andra yrken och utbildningar. På www.framtid.se finns över 2.ooo yrken presenterade. Det finns många yrken inom område Hälsa- och sjukvård.

    • : Hej, menar ni att även om man har A i alla ämnen och Max merit(2,5) så finns det chans att man inte kommer in? Jag har gjort högskoleprovet några gånger men det resultatet räckte inte till. Så om jag pluggar upp allt till A och söker till nästa termin finns det fortfarande ingen chans? Har hört att antagningarna till vårterminen är lägre?
    • : Det finns ingen garanti på att man kommer in även om man har A i alla ämnen eftersom antagningspoängen varierar från år till år. Det kan hända att fler sökande har toppbetyg än vad det finns platser. Då används andra urvalsmetoder som t.ex. högskoleprov och lottning. Du kan däremot försöka bilda dig en ungefärlig uppfattning genom att söka i antagningsstatistiken för föregående terminer på http://statistik.uhr.se
    • Julia : Tack Anna för din kommentar. Jag håller med! jag vill dock fylla på lite om "antagningarna till vårterminen" som är "lägre"; ja, det stämmer att det brukar ofta vara något lättare att komma in på höskoleutbildningar som startar på våren, troligtvis på grund av färre sökande (elever på gymnasiet läser år 3 och studerande på basåren läser sina basår och ingen av de är behörig att söka till vårterminen, de söker till högstterminen, men de som inte kom in, med lägre meriter, alltså - söker sedan till vårterminen).
    • : Tack båda Anna och Julia för svar! Jag hoppas på att komma in till nästa gång man kan ansöka det är fortfarande tråkigt att man inte kan komma in trots att man har betyg som är högre än själva antagningsmeriten.. men ändå ingen garanti att komma in. När det nya 6 åriga läkarprogrammet startar kommer det nog bli ännu svårare....
    • Julia : Varför skulle det bli svårare att komma in på läkarprogrammet när det blir 6-årigt? :)
    • : Då kommer fler vilja bli läkare.det kommer bli betydligt enklare att få legitimation än vad det är idag. Många med toppbetyg överväger andra utbildningar då det är svårare att få legitimation och tjäna en rimlig lön som nybliven läkare men med det 6åriga programmet kommer man snabbare upp i lön och enklare mindre krångel och ingen kö för AT-plats då det kommer ersättas med BT.
    • Julia : Det är mycket möjligt att du har rätt. Men det får vi se hur det blir! :)
    Läs alla kommentarer