Fanny
    Hej!
    Jag håller på att planera vilka kurser jag ska läsa för att få ihop som ett program med en examen. Jag vill plugga sociologi/personalvetare.

    Jag har kollat på det här programmet- "Kandidatprogram i sociologi: Arbetsliv och arbetsmarknad", men på grund av att jag inte har så bra betyg behöver jag läsa kurser istället, helst på SU eller Uppsala.

    Det jag har planerat än så länge är-

    Termin 1 ( HT 2019) - Sociologi I, 30 hp
    Termin 2 (VT 2020) - Arbetsmarknadskunskap med management I, 30 hp

    Termin 3 (HT 2020) - Sociologi II, 30 hp (4 delkurser om 7,5 hp varav 1 valfri)
    Termin 4 (VT 2021) - ?

    Termin 5 (HT 2021) - ?
    Termin 6 (VT 2022) - Sociologi III, 30 hp

    Kommer den här planen att funka, och vad skulle ni rekommendera för kurser termin 4 och 5?

    Tack på förhand!
    Fanny
    • : Kandidatexamen är det varje lärosäte (högskola-universitet) som kan bestämma lite olika; vad de själva tycker, lokalt. Du måste göra planering tillsammans med studievägledare på Just det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    jag håller med det som Fia skriver i kommentaren till din fråga: varje högskola och universitet i Sverige har rätt att i mångt själv bestämma om vad de kräver för att kunna utfärda examen. De gemensamma/generella "ramar" är endast att det är 180 hp och minst 90 hp inom sitt "huvudämne" + att kandidatkursen måste också vara godkänd men sedan vad "huvudämne" är och vilka de resterande kurser får vara - är i princip helt upp till just det aktuella lärosäte att bestämma (alltså det lärosäte där du tar ut kandidatexamen).
    Jag förstår att du vill göra planering - för hela utbildningsupplägget, på förhand; dock kan det bli svårt att göra pga utbildningsutbud förändras; längre än Vårterminen 2020 vet man ännu inte vilka kurser som kommer att erbjudas... sedan ska du konkurrera om plats på varje kurs, och man vet ju inte på förhand - om du kommer in på "nästa" kurs eller inte. Det kan tyvärr bli stopp, om du inte kommer in på nästa kurs... så det är tyvärr rätt osäkert om man läser fristående kurser.
    Sedan kan det också vara så att det är svårare att komma in på en fristående kurs, pga antagningsgräns kan vara högre, än när man söker till ett program. Det vet man iofs inte på förhand... men så kan det tyvärr bli.
    Jag vill inte avråda dig från att söka fristående kurser, och du får absolut kontakta studievägledningen på det lärosäte där du senare vill ta ut kandidatexamen, men jag vill bara förklara varför vi på Fråga SYV inte kan "godkänna" din planering (vårt godkännande betygder i detta fallet ingenting alls för att det är inte vi som bestämmer i den frågan).

    Vänligen
    Julia syv
    P.S: jag hoppas du lyckas!