Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Pär!

    Du frågar hur många betygspoäng som krävs för att komma in på NA eller Teknik.

    Behörig blir man med 120 betygspoäng, om man har godkända betyg i 12 "rätta ämnen" från grundskolan. Om ingen konkurrens uppstår om platserna, så räcker 120 poäng, men om konkurrens uppstår, då kan det krävas "hur många poäng som helst" t o m 340 poäng kanske inte räcker - om flera sökande med 340 poäng söker till färre platser. Då kanske man måste lotta ut platserna som man ibland gör vid ansökan till väldigt populära högskoleutbildningar, som t.ex. Läkarprogrammet.

    I praktiken uppstår inte en sådan situation då alla A-betyg inte räcker för att komma in på gymnasiet. I alla fall har vi inte varit med om förut. Hur det blir framöver, är det ingen som med säkerhet kan säga något vettigt. Exakt hur många betygspoäng som kommer att krävas för att komma in på en viss skola - kan ingen veta, detta för att de elever som ev ska söka till en viss skola, kanske inte ens bestämde sig vilket program de ska söka till och de har inte fått de betygen (de sätts i slutet av maj 2016) som de ska konkurrera med.

    Elever brukar höja sina betyg från höstterminen till vårterminen i åk9 - med ca 10 betygspoäng (i genomsnitt) - så om man tittar på resultat av prelinärantagning (på höstterminens betyg) - kan man lägga på 10 betygspoäng och på så sätt försöka göra en "kvalificerad gissning" på hur det ska se ut vid det definitiva (slutgiltiga) antagningen.

    Det går att titta på hur många poäng som krävdes förra året men situationen kan bli annorlunda i år - pga olika anledningar. Nya skolor startar där det inte finns någon historik och på övriga skolorna kan antal utbildningsplatser ändras och då ändras också antagningsgräns. Det kan gå upp eller ner ganska mycket vissa år.

    De råd jag kan ge är att kämpa för att få så höga betyg som möjligt och söka till flera olika gymnasieskolor.

    Hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Glöm inte att logga in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in där du får mycket mer hjälp med ditt gymnasieval.

    Mikael SYV