Oscar
    kommer det bli krångligt att byta pga skolan befinner sig i ett annat län.
    hej! jag går El och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik men vill byta till en annan skola i ett annat län (till Elteknik) för att det är ca 50km (enkelresa) till min nuvarande och den jag tänkt byta till är det ca 25km (enkelresa) och känner nu att elteknik lämpar sig bättre för det jag vill jobba med. kommer det bli krångligt att byta till den närmare skolan men i annat län och få bidrag för resa eftersom jag inte bor i samma län som skolan ligger i? det finns fler skolor med elteknik i mitt län men det är fortfarande 50km till dem. jag har snart gått en termin på första året, just nu så går jag i skolan i annan kommun än jag bor i

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oscar,

    du har rätt att söka om - till åk1 till hösten 2019 och du förlorar inget på att göra det. En ny ansökan påverkar inte dina nuvarande studier eller mölighet att byta skola "på egen hand", genom överenskommelse mellan dig och den "mottagande skolan".
    Frågan är om den skola dit du vill byta har någon ledig plats. Om inte - då kan du inte byta innan de ev. får någon ledig plats. Men även om lediga platser finns, kan rektor ändå vägra ta in. Det är endast via antagningskansliet när man gör ansökan inom ansökningsperiod eller under Omval och konkurrerar med sina grundskolebetyg, som eleven har rätt att komma in. Annars så kan rektor svara att de ej har möjlighet att ta in en ny elev /och detta oavsett om lediga platser, egentligen, finns/.
    Att få resebidrag till en skola som ligger närmare borde inte innebära några problem, även om skolan ligger i ett annat län. Jag kan givetvis inte ge några löften, då det är din kommun som bestämmer, men vår erfarenhet är att alla gymnasieelever som dagligen pendlar till sin gymnasieskola får buss-kort eller "pengabidrag" för att köpa buss/tåg/spårvagns-kort.
    ********
    Du kan göra så här - fråga på den skola dit du vill byta om de har någon ledig plats; om du får svar Ja, vi har ledig plats, då brukar rektor vilja träffa eleven, se betygen och närvarorapporten (för att ingen vill "köpa grisen i säcken", så att säga...) och sedan svarar rektorn att hen kan ta emot eller inte. Detta betydet inte att du då måste byta. Du kan samtidigt be din kommun om svar ang. bidrag för att pendla /om inte ditt nuvarande buss-kort gäller vid de andra resorna/ - och sedan kan du & dina vårdnadshavare fatta beslut om du ska byta eller inte.
    Går det inte att byta nu, sök till åk1 till ht-19 men fortsätt läsa som vanligt. Om du blir antagen till åk1 till den nya skolan, visar du dina betyg från åk1 från din "gamla" skola och borde bli "framflyttad" till åk2.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    L.

    Liselotte
    • : Tack så mycket för svar :) ska jag prata med min nuvarande syv/rektor först eller med skolan jag vill söka till först?
    • Milla : Du frågar på den skolan dit du vill byta. Om plats finns och du får byta, kommer den nya skola hjälpa dig med ”formalia”; du behöver inte prata med ngn på din nuvarande skola. Lycka till!

    Frågor och svar

    • Cirkulation

      Hur går det till?

      Vänta så man väljer en linje går i hela ettan väljer inriktning inför tvåan sedan i tvåan får man kurser inom inriktningarna och när får man progranfördjupningarna ?? Som tex inom natur eller teknik för vissa skolor...

      Milla : : Hejsan,Programfördjuningar kan eleven läsa redan från år1. Programfördjupningar är samma lista på kurser, oavsett vilken inriktning på programmet eleven kommer att läsa. Det går att... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Teknik frågande?

      Så vad egentligen är en programfördjupning tex inom Ekonomi innebär det att man får välja vilka kurser man vill eller måste man ta de som finns vilka programfördjupningar finns det inom ekonomi??

      Milla : : Hej, ta och titta på Progamplan för EK >> - klicka på länken gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - du ser i Programplanen/programstrukturen att det... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Teknik eller natur?

      Många säger att Natur är bättre än Teknik för att tex utgå från detta exemplet: Eftersom man läser moderna språk på Naturvetenskapsprogrammet och inte Teknik och för att göra det måste man ju välja det som...

      Milla : : Hej,om du tittar i Programplan för TE >> så ser du att Moderna språk får läsas som programfördjupning. Men det betyder inte alla alla gymnasieskolorna som erbjuder teknikprogrammet erbjuder... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Teknik eller inte?

      Så om jag har förstått rätt väljer man teknik så läser man de ämnen som man läser inom teknik sedan väljer man inriktning vi säger om jag valde samhällsbyggnad och design väljer man inriktning i 2 an och sedan...

      Milla : : Hej,TE har fem nationella inriktningar:en av de heter Samhällsbyggande & Miljö; och en annan heter Design & Produktutveckling.Inriktningskurserna som alla är obligatoriska på inriktningen Samhällsbyggande... Läs hela svaret
    • Hadi

      Utökade kurser?

      Hej! Jag går i tredje året på gymnasiet och läser teknikprogrammet. Nyligen fick jag två A-betyg i Moderna språk 3 och Moderna språk 4 (Arabiska). Jag studerade dessa kurser på en annan skola i Eskilstuna där jag bor eftersom min skola i...

      Milla : : Hej!om datumet för betygen i dina kurser som du läser på en annan gymnasieskola kommer vara innan eller samma dag som ditt examensbevis blir utfärdat, då är de betygen inte en komplettering, utan kommer av... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Jag har en fråga som jag sett bli besvarad eller frågad. Om en person tar ett lite svårare program som tex teknik och natur där man läser snabbare matte högre tempo och läser ämnen med högre svårighetsgrad till exempel ämnen som fysik...

      Milla : : Hej!Till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar man med sitt Meritvärde. Meritvärde är en siffra som kan, som högst, bli 22.5. Så här räknas meritvärde: alla betyg... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Jag har nästan alltid varit intresserad i ekonomi men är nu också intresserad i naturvetenskapsprogrammet jag undrar om det är smartare att ta ekonomi om man vet att man är duktig på det samtidigt som man inte vet vad man vill bli och vill ha stor/ bred...

      Milla : : Hejsan,ang. "mycket att välja emellan" så är det fördelaktigt att läsa utbildning på ett Yrkesprogram,... Läs hela svaret
    • Rosanna57262662

      Kan man byta ut matte 1a mot 1b? Och sva 1 mot svenska 1?

      Hej! Jag har frågat runt lite ang detta och ingen kan direkt svara på frågan. Jag tänkte göra prövningar och har en gymnasieexamen med betyg i svenska 1 och matte 1b. Jag undrar om det går att göra prövning i matte 1a och sva 1 och ifall dessa...

      Milla : : Hej!Om du får högre betyg i kursen Matematik 1a än du i ditt examensbevis har i Matematik1b, då "ersätts" matte-1b-betyget med ett högre betyg;... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur och ekonomi?

      Hur stor utgör labborationer på Natur och värför tycker de flesta att Fysiken är svårast och finns det inte fördelar med att läsa samma fysik när man är äldre tex folk läser fysik och matte som läses av gymnasieelever vid...

      Milla : : Hej!Vi som jobbar här på FRåGA SYV är Studie- och yrkesvägledare, inte lärare i något ämne. På grund av att jag inte är lärare vet jag inte hur stor del som laborationerna... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Hur hög merit och jämförelsetal bör man ha i gymnasiet för att komma in i de kurser som kräver matte 4 fysik 2 och de som man läser på natur. Och om man har läst fysik och kemi men söker till ex till en utbildning som har med ekonomi att...

      Milla : : Hej,meritpoängen (extrapoängen) kan man få för engelska 7, för moderna språk 3 och 4 och för högre kurser i ämnet matematik. Man kan inte få meritpoäng för några andra... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Hur ska man bestämma sig eftersom man vet inte ifall man vill ha natur eller ekonomi samt vilken skola. Skulle det vara bättre att ta en skola som lägger fysik 1 i tvåan och bara läser matte 1c/2c kemin och biologin i ettan samt gymnasiegemensamma ämnen.

      Milla : : Hej,du kan t.ex prata med dina lärare i både de naturvetenskapliga ämnen och i de samhällsvetenskapliga ämnen och fråga vilken utbildning på gymnasienivå de tycker skulle passa dig som bäst.... Läs hela svaret