Julia
    Hej, jag har gått ut gymnasiet förra året. Men jag tänkte höja upp mig i några ämne på komvux och valde engelska7 som jag INTE hade i gymnasiet. Det slutade med att jag fick F (
    • :

      Hej Julia!
      Är ingen SYV så vänta tills du fått deras svar, men ska försöka svara på din fråga. Som jag förstår du det har du läst engelska 7, en kurs som du inte läste på gymnasiet, utan en kurs du läser utöver det du läst tidigare. Om så är fallet kommer inte engelska 7 att räknas in i ditt meritvärde, och således kommer betyget inte påverka dig när du exempelvis söker till högskola eller universitet. Det kommer vara som att du aldrig läst kursen.

      MVH,
      Brendan

    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    precis som Brendan har svarat (se kommentar till din fråga): om du inte läst engelska 7 på gymnasiet, utan en kurs du läste endast efter gymnasiet, på komvux, kommer inte F i engelska 7 att räknas in i ditt meritvärde, och således kommer betyget inte påverka dig, över huvudet taget, när du exempelvis söker till högskola eller universitet. Det kommer vara som om du aldrig läst kursen.
    Det enda jag tänker på - om du tog studiemedel från CSN när du läste på komvux... i så fall kan du få "problem" när du söker studiemedel nästa gång; detta för CSN vill försäkra sig om att du hade tillfredställande studieresultat under dina studier Med Studiemedel innan du kan få ett positivt beslut om studiemedel nästa gång.

    MVH
    ANNA