Ruweyda
    Hej
    Jag ska ha matte nationella på tisdag och undrar vad som kan komma att hända med mitt betyg om jag får E. Jag går naturvetenskaps programmet och vill gärna komma in på ett bra universitet och utbilda mig till läkare. Om jag nu får ett E i matte 1c är det då kört för mig att komma in på läkarlinjen? Eller har jag fortfarande chans om jag får jättebra betyg på de övriga mattekurserna. Tacksam för svar.
    Med vänlig hälsning
    Ruweyda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Det finns flera sätt att komma in på läkarutbildning men man måste bli behörig, dvs skaffa sig både grundläggande och särskild behörighet och i matte är det godkänt betyg i matte4.
    Har man lägre betyg än antagningsgränsen kräver, måste man göra högskoleprovet och hoppas på att komma in i HP urvalsgruppen.
    Ännu ett sätt är - genom alternativ antagning där sammantagen bedömning görs av resultat av högskoleprovet & de sökandes arbetslivserfarenhet och hur de kan motivera sitt yrkesval. Det finns inte någon garanti på att komma in genom alternativ antagning och det är säkrare att ha höga betyg och/eller högt resultat på högskoleprovet men har man inte det, finns det ändå en chans att komma in.
    Jag kommer att hålla tummarna för dig och vi får hoppas att du klarar matteprovet fint!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack!
    • : Men om jag får A B eller C på dem resterande mattekurserna så har jag väl ändå chans eller?
    • Milla : Alla gymnasiala kurser räknas in i ditt jämförelsetal, inte bara högsta kurs i varje ämne 'men visst har du chanser!