Petra SYV

    Hej Alexander,

    det är komvux i varje kommun som själva bestämmer hur möjlighet att söka kurserna & hur man "visar upp" sina tidigare betyg, som bestämmer. Det går inte att ge ett generellt svar.
    Om du är osäker, är det bäst att ladda upp eller bifoga /bifogade filer/ eller skicka papperskopiorna "en gång för mycket" för att inte riskera att komvux ej ser dina betyg och svarar att du är OBEHÖRIG till dina sökta kurser.

    Ofta står det när man gör ansökan på hemsidan, vad som gäller. Om det inte står, kontakta komvux i din kommun och fråga. Eller skicka dina betyg /ladda upp/ - även om det kanske blir "i onödan"...

    Det finns "det gemensamma betygsdatabasen" men det är inte alla skolor som ännu är anslutna.
    Det funkar inte alltid till 100% - därför rekommenderas det att man kontrollerar noga om dina betyg är synliga, när du söker utbildning.

    Hoppas du får nytta av mitt svar, önskar dig lycka till med din ansökan och en fortsatt trevlig sommar!

    Petra SYV

    • : Hur får man bifogat fil betyg då, jag har bara papper som jag fick när tog studenten denna år?
    • Petra : Du kan prova Scanna in dina pappersbetyg och bifoga din ansökan på komvux - bor rimligtvis finnas ngt. sätt att bifoga filer på. Men "i värsta fall" gå du till komvux expedition; ber dem att ta kopior på dina originalbetyg. Originalbetygen tar du hem; kopiorna kan de behålla på komvux. Fråga annars personal på komvux i din kommun hur de menar att man ska bifoga sina betyg... Det är ju deras antagnings-system och de borde därför veta. Komvux har inte någon "central styrning", till skillnad från högskolor/universitet, varje kommun bestämmer själva. De kan bestämma att man söker på pappersblanketter eller genom att skicka e-post ... eller hur annars som helst också. :)