Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jan,

    att man inte har godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk från grundskolans åk9 är ett "mindre problem" vid antagning till IB-programmet, därför att undervisning på IB-programmet >> är på engelska.

    IB-programmet är ett Internationellt program och lyder inte enligt de "vanliga svenska" regler. Söker man via gymnasieantagningen, är behörighet till IB-programmet följande:

    Man är behörig till INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA (IB) om man har behörighet till NA (Naturvetenskapsprogrammet) eller SA (Samhällsvetenskapsprogrammet) och har tillräckliga kunskaper i engelska och tillräckliga kunskaper i övrigt för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Saknar man tillräckliga kunskaper i svenska kan man ändå antas till IB-programmet om man i övrigt uppfyller kraven.

    Tester i engelska och matematik är vanligtförekommande vid antagning till IB-programmet. Varje IB-skola får själva bestämma om de gör tester eller inte.
    Om konkurrens om studieplatser uppstår, vinner den som har högre betyg.

    Det går, alltså, inte på förhand att svara på frågan om man blir antagen till IB-programmet eller till ett annat program på gymnasiet.

    Utifrån det du, Jan, skriver i din fråga verkar det som att din kompis är behörig till IB, men om hen blir antagen eller inte kan inte jag svara på. Det går inte att veta det på förhand.  Din kompis får söka och hoppas hen blir antagen.

    Önskar din kompis lycka till med ansökan till gymnasiet!

    Peter SYV

    Om behörighet till olika gymnasieprogram - läs på www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet>>

    För att bli behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) krävs det att man har godkända betyg i geografi, historia, samhällsvetenskap och religion samt i minst fem andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.

    För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet (NA) krävs att man har godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.

    Behörig till IB-programmet är den som är behörig till SA eller NA. I svenska får man Undantag från kravet för godkänt betyg /eftersom undervisning på IB är på engelska/.