jonathan
    Hej, så som det ser ut nu så har jag F i matte 2, 3, Fysik 1, och Kemi 1. Ska komplettera matte 2 och 3 nu i Maj, och hoppas på att jag kommer att klara dom. I alla fall, om det nu blir så att jag inte kommer kunna ta examen... Vad gör jag då?

    Jag vet att Komvux finns, men skulle man kunna ta ett sabbatsår och öva in själv och sedan komplettera via prövning senare när man känner för det? (och tack vara det kunna läsa vidare). Liksom, en del av det jag vill läsa vidare till kräver att man har läst programmering. Men jag valde fel inriktning och har nu inte programmering(krävs också en portfölj som jag inte har mycket till) som krävs. Skulle det vara värt det att försöka gå ett år på komvux och plugga programmering sen göra prövning/tenta på matten och fysiken? Alternativt plugga på distans så att jag kan arbeta under tiden.

    I alla fall, vad skulle du rekommendera att jag gör just nu?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonathan,

    jag rekommenderar att du SÖKER plats på komvux nu - i första hand distansstudier, under ansökningsperioden /när den nu är i din kommun - det är Olika i Olika kommuner/. Och att du samtidigt söker jobb.

    Det går alltid att lämna ÅTERBUD till erbjuden studieplats. Att studera på högre nivå än grundskola är i Sverige frivilligt.

    Om du inte söker plats på komvux och inte söker jobb - har du inget att välja mellan. Om du däremot söker plats på Komvux och kanske också på några olika folkhögskolor och söker jobb - kan du sedan välja bland det som du får (tackar Ja eller Nej till olika alternativ).

    Att bedriva självstudier kan du alltid göra. Både om du får flera olika studieplatser; och om du inte får någon studieplats. Det finns nämligen inte någon garanti på att få studieplats på komvux eller på en folkhögskola. Det är konkurrens om platser (men det är olika urvalskriterier, t.ex på komvux är man först i kön om man har "kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs om man söker läsa på grundskolenivå).

    Hälsningar

    Peter syv