David

    Jag gick Omvårdnadsprogrammet på gymnasiet för 7 år sedan. När jag nu söker till yrkesutbildningar på Komvux så får jag avslag varenda gång pga. "ej prioriterad pga. tidigare utbildning". Är det omöjligt för mig att omskola mig och jobba med annat yrke? Det kan ju inte vara så att man måste välja rätt som 15 åring eller skylla sig själv för all framtid ?

    • Vägledare : Vilka utbildningar på komvux fick du avslag på? Vilket yrke vill du jobba inom ?
    • : Resturang kock
    • : Har nu tankar på att söka till anläggningsarbetare
    • Vägledare : Du kan på komvux söka flera olika yrkesutbildningar samtidigt; du kan ha tur och få plats, men jag råder dig också vara beredd på att du ej kommer in på ngn yrkesutbildning komvux. Känner till en kille som sökte Elektriker-kurspaket på komvux; han sökte 10 ggr i fem år; till höst- och till vårterminen, men ej kom in. Sedan gav han upp drömmen om att bli elektriker och sökte jobb på hemtjänsten.
    • : Hur funkar det egentligen när så många säger att det finns så många bristyrken, men när man väl ansöker så får man ingen plats?
    • Vägledare :

      Håller med dig! och det är ett stort problem! Det finns också "rättvise-aspekten" att tänka på: ngn som aldrig fick en chans att läsa på gymnasial nivå och så ngn som redan har en fullständig gymn.utbildning (även om den är inom "fel bransch" - ? Vem av de som ska få plats på en gymn.utbildning före den andra? Om det ej finns resurser att ge utbildning till båda, menar?... Oavsett vad jag (personligen) tycker, så kan inte jag eller ngn SYV förändra reglerna. Jag tycker att branscherna bör ta större ansvar och skapa egna "bransh-utbildningar" för vuxna.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej David,

    komvux har begränsade resurser och enligt Vuxenutb.förordningen hör "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund - de prioriterade målgrupperna"; komvux i en enskild kommun kan ej ta in de som redan har gymnasial utbildning om de ej har gett platserna till alla som behöver läsa mot Grundskolekompetens... Det handlar inte om att ngn vill vara "elak" just mot dig. Det är de reglerna som finns och sedan "Ekonomin är överordnad" ... om man har ont om resurser, måste man betala i första hand för det som man är enligt lag ålagd att betala för och det är att ge Grundskolekompetens till dem som ej har den.
    Det är inget som säger att du ngn gång kan ha tur och att pengarna räcker även för din utbildningsplats... så du kan absolut fortsätta söka till varje ny antagningsomgång.
    Vilket yrke är det du vill jobba inom? Detta frågar jag för att det förhoppningsvis finns passande utbildningar inom andra skolformer som t.ex yrkeshögskola där man ej prioriterar sökande enligt principen: "kort utbildningsbakgrund".

    Du uppger i en kommentar att det är yrken: Kock och Anläggningsarbetare som är av intresse för dig. Utb.till kock & till anläggningsarbetare ligger i Sverige, dessvärre - på gymnasial nivå.
    Anläggningsarbetare - beror lite på exakt vad man menar; vill du köra anläggnignsmaskiner eller vara grovarbetare inom anläggning?
    Arbetsförmedlingen kan ibland anordna passande utbidningar som arbetsmarknadsutbildningar.du kan höra med AF. Du kan skriva in dig på AF även om du idag har jobb; du skriver in dig i så fall som "ombytessökande".

    • : Yrken inom bygg och anläggning, helst anläggningsarbetare. Jag har kollat igenom alla yrkeshögskoleutbildningar och där finns bara byggingengörer och liknande vilket är mycket mer teoretiskt än praktiskt och kräver en hel del matte vilket jag inte är särskilt bra på
    • : Jag har pratat med arbetsförmedlingen och de säger att arbetsmarknadsutbildningar får man bara gå om man är med i jobbgarantin som man kan komma med i om man är arbetslös i mer än 6 månader. Med anläggningsarbetare menar jag jobb som både grovarbetare och maskinförare.
    • Vägledare : http://www.byn.se/om-byn/byn-regionalt står det bl.a: BYNs kansli svarar på frågor om utbildning och lärlingsfrågor i anslutning till BYNs yrken: Ring 08-564 881 60 eller via mail [email protected]
    • Daniel :

      Bra tips: Ring 08-564 881 60 eller via mail [email protected] - och fråga då direkt om "Traditionell lärling" eller Vuxenlärling. Det är då Anställning på ett företag som "obehörig" maskinförare och man lär sig genom att göra + läser distans-teori via BYN. I första hand bör du själv försöka hitta möjlighet till sådan anställning, men BYN kan också hjälpa till. Prata med dem, men sök även till komvux - samtidigt.

    Läs alla kommentarer