Johan
    Hej!

    Jag undrar om mina betyg kommer att räcka för att bli antagen till Ekonomie kandidatprogrammet på Lunds Universitet nu till HT16. Jag tillhör Blex och lär ha 19,3-19,4 i snittbetyg inkl. meritpoäng efter studenten. Om inte, hade jag kunnat bli reserv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Johan!

    Om man tittar på vad Antagningsgräns hamnade vid förra antagnigen, så ser vi följande:

    BIEX 19.35 20.45 X 20.42

    dvs för att komma in Våren 2015 krävdes det 19.35

    och hösten 2015 - krävdes det 20.45 och hösten 2014 - 20.42.

    Om Antagningsgräns går upp eller ner är extremt svårt att säga. Det beror på många olika faktorer (även på bostadssituationen: nu är allmänt känt hur svårt det är att hitta bostad och det kan hända att folk avstår från att söka utbildning för att de tror inte de kan hitta bostad i Lund, och då går antagningsgräns troligtvis ner).

    Det brukar vara lite lättare att komma in på utbildningar som börjar på våren (pga de flesta söker till höstterminen).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vi håller tummarna!

    ANNA

    Du frågar också om hur stor chans det är att "hamna" i Reserv. Och det är omöjligt att svara på. Sedan är det ju viktigast att komma in på utbildningen - från Reserv. Att man har haft en Reserv-plats men sedan inte kommer in på utbildningen, har ju inget värde i sig.

    Jag tror inte någon kan svara till dig - om du kommer att komma in med dina betyg. Du ökar dina chanser om du gör Högskoleprovet och i fall du inte kommer in till hösten, sök till vårterminen. Sök andra alternativ till högskola (i andra, tredje, frjärde osv hand). Om du börjar läsa på ditt andra alternativ (säg, att det är ett annat program på högskola eller en utbildning på en Yrkeshögskola) - kan du sedan byta i fall du kommer in på den utbildnignen som du hellre vill läsa.

    OBS! det är helt oberoende antagning till högskola & till yrkeshögskola. Till högskola kan du söka upp till 20 alternativ.

    Till yrkeshögskola söker du till varje YH separat och kan därför söka hur många olika YH som helst och få plats både på högskola och på yrkeshögskola samtidigt. Det finns också många exempel när folk läser på yrkeshögskola först och på högskola sedan (eller tvätrom: de läser på högskola, får inget jobb och söker sedan till Yrkeshögskola som är mycket bra på att "ge jobb"). Exempel på YH inom ekonomi:

    Säljare KAM och E-business manager i Göteborg

    Inköp&Supply management i Luleå och i Malmö

    Lönekonsult i Uddevalla

    Affärsinriktad Redovisningsekonom i Gävle på fyra andra orter

    Kvalificerad lönekonsult och Redovisningskonsult i Stockholm

    Du hittar hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se