Nur
    Hej,
    jag går i årks. 3 och kommer att ha 2 i merit, men jag vill ha 2,5. Kommer jag få fullmerit om jag läser matte 3 efter gymnasiet för att få större chans att komma in i en utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuba,

    om du kompletterar efter gymnasiet - kommer du med det högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsurvalsgruppen (och samtidigt med det lägre meritvärde, som du får endast på dina gymnasiala betyg, utan kompletteringar - prövas i BI, direkturvalsgruppen).

    Det är fördelaktigt att bli prövad i flera urvalsgrupper. I varje grupp får man en ny chans att få utbildningsplats.

    Så - mitt svar är Ja, läsa matte 3 efter gymnasiet. Det finns 3b och 3c - och 3b-kurs är inriktad mot Ekonomi och 3c-kurs är inriktad mot Naturvetenskap.

    Kursen matte 3b är något enklare att få högre betyg i - så om det inte är ett krav på just "din eftergymnasial utbildning" att du för behörighet ska ha godkänt betyg i matte 3c /just "c"/  - då råder jag dig läsa matte 3b på komvux.

    Hälsningar

    ANNA