Anonym
    Hej!
    Jag ska börja på gymnasiet i år, jag valde att går på NA för att jag har alltid velat blir läkaren. Men jag är lite osäker om jag kommer att klara mig på gymnasiet för jag är inte så bra i Matte E, fysik E, kemiE och biologi hade B förra året men har sänkt mig till E. Och har meritvärdet på 220-230. Har ni nåt tips på hur man kan pluggar in dom ämnena?
    • : Hej! Matten är ganska svårt i natur det är matte C. Om du har E i matte och fysik då kan du ha svårt för mattem och fysik men det är inte omöjligt du kan klara men du måste plugga varje dag hård.. Jag själv går teknik och har jätte svårt ska byta till yrkes. Fundera bra.
    • Anna : Tack Patrik för din kommentar! Jag skriver nu svar på frågan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag håller med Patrik (se hans kommentar till din fråga) om att det är tuff matte på Naturvetenskapsprogrammet. Den allmänna rekommendationen är att i fall man har lägre betyg än C på grundskolan i matte, fysik, kemi eller biologi - så bör man tänka noga innan man väljer Naturvetenskapsprogrammet.

    Jag har ett förslag till dig. Läs på den här sidan Här>>

    där vi berättar vilka kurser man bör välja på Vård- och omsorgsprogrammet för att direkt efter gymnasiet bli behörig att söka utbilndingar till Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Arbetsterapeut och flera andra högskoleutbildningar inom vård. Sedan kan du komplettera på komvux och kan hinna göra det på ett år. Och sedan ska du bli behörig att söka Läkarprogrammet.

    Fördelar med att gå den vägen (som är ett år längre) är flera:

    1. du lär dig ett yrke - Undersköterska och har en bra "grund" att falla tillbaka på

    2. om du under resans gång ändrar dig och vill satsa på andra vårdyrken, kan du direkt efter gymnasiet söka till Sjuksöterska och några andra högskoleutbildningar

    3. du kan direkt efter gymnasiet söka till yrkeshögskola - och t.ex bli Specialistundersköterska eller Tandsköterska eller Medicinsk sekreterare eller Ambulanssjukvårdare.

    Sedan om du pluggar vidare efter gymnasiet, och har Undersköterska-yrket i bagaget, kan du alltid få sommarjobb och extra jobb.

    Fundera på mitt förslag.

    Lycka till med din studieplanering!

    ANNA