Antonia
    I början av 9an hände det en grej som fick mig att vara tvunge att åka utomlands i 6 månader. Kommer precis komma hem tillbaka om mindre än 1 vecka . Har inte betyg från 9an och det är ju nu man har börjat med nationella och att söka in till gymnasiet har missat allt och vet verkligen inte vad jag ska göra. Kommer säkert vara tvungen att gå om för att ha betyg till och söka in nästa år men vill verkligen inte gå med yngre alltså 02or finns det någon chans att man går om 9:an men sedan börjar i gymnasiet med de som är lika gamla som jag. Har verkligen en grov ångest över detta. Kanske jag tillochmed kan fixa så att jag inte behöver gå om, kanske sommarskola eller att jag kan hinna fixa betygen innan sommarlovet och kanske få söka in under sommaren, har verkligen ingen aning har inte heller kunnat hitta någon som haft liknande problem så vet inte direkt hur det fungerar, om man kanske kan fråga socialen om hjälp vet verkligen inte .Vet du/ni att det finns någon chans att lösa detta eller vad jag hade kunnat göra så får du/ni gärna svara på detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är många elever som är ett, två och t o m tre år äldre än andra elever i samma klass; det är inte alls ovanligt ... Du är rikare nu på erfarenheter: du har bott sex månader utomlands och det är inte många elever i grundskolan och gymbasiet som har den erfarenheten.

    Jag tycker det är en Fördel att Vara äldre än de andra i klassen; du är mer erfaren och vet bättre vad du vill!

    om du berättar vilken kommun i Sverige du kommer till kan vi hjälpa dig med kontakter till de ansvariga och till skolorna...:)

    Studie- och yrkesvägledare
    Jag tror tyvärr inte att det går att fixa betygen endast genom sommarskolan; på sommarskoloena brukar det endast Svenska, Engelska och Matematik erbjudas; du behöver godkända betyg i minst 8 ämnen från grundskolan - då blir du behörig till yrkesprogrammen. En möjlighet är Prövningar. Det är i så fall bråttom att anmäla sig; kostnad är 500kr per prövning och du behöver göra minst 8 prövningar; Man får tyvärr inte pengarna tillbaka om man får icke-godkänt betyg, dvs F på en prövning. Jag tycker inte det är bra att stressa sig själv och många andra kring att försöka fixa betygen snabbt. Det är Kunskaper som är viktigt att skaffa sig! Och det kan inte gå hur snabbt som helst.