T
    Hej
    Jag går i sjuan och har ett betyg i alla ämne förutom vissa såsom SO och idrott
    Eftersom jag vill verklig plugga vidare i universitetet och vill bli ingenjör satsar jag mest på de naturvetenskapliga ämne och språk. Nyligen hörde jag att om jag inte kan simma får jag underkänd i idrott.
    Problemet är att jag har gått i simskola när jag var 8-9 men på grund av att jag har problemet med andningen kunde jag inte förutsätta, förutom det jag har jag varit rädd för vatten sedan dess.
    Jag vill verkligen inte bli underkänd i idrott och vi har simundervisning under lektionstid så jag kommer att missa engelska och fransk lektioner för att lära mig att simma!
    Förutom simningen, jag kan ingenting om gymnastik heller!
    Jag vet inte vad jag ska göra!?
    Är såna ämne som idrott, slöjd och musik viktiga för den som vill bli ingenjör!?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bahar,

    Du frågar om ämnen som Idrott, Slöjd och Musik är viktiga för den som vill bli Ingenjör.

    Idrott
    gymnasial kurs Idrott och hälsa 1 är en OBLIGATORISK kurs på gymnasiets alla nationella program. Utan betyg i den kursen går det inte att få ut Examensbevis från gymnasiet. Med F i den kursen kan man få ut examensbevis från gymnasiet, men F-betyget drar ner ditt jämförelsetal rätt mycket; så det är synd att missa komma in på en eftergymnasial utbildning, kanske pga endast den kursen...? :(

    Slöjd och Musik
    är inte obligatoriskt att läsa på gymnasiet. Dock för att KOMMA IN PÅ GYMNASIET, är det konkurrens om platserna och har man inte godkända betyg i minst 12 ämnen, blir man inte behörig till högskoleförberedande gymnasieprogram; har man inte godkänt betyg i minst 8 ämnen, blir man inte behörig till några nationella gymnasieprogram, över huvudet taget.

    Jag tycker du bör göra ditt bästa i alla ämnen du läser. Prata med lärare om vilka svårigheter du har och be om råd och hjälp.

    Vi håller tummarna!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA