Sebastian

    Flfm?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    har man "historia" med CSN, börjar man - tyvärr - inte på "noll".

    Visserligen är det en ny "pott med studiemedels-veckor" som är reserverad för studier på Eftergymnasial nivå, men studieresultat från tidigare studier (för vilka du fick studiemedl) räknas och utgör grund för beslut.

    Förhoppningsvis får du godkända betyg (E betyg räcker, CSN bryr sig inte om man fick E eller A, bara så att det är "godkänt betyg") i tillräckligt antal poäng, så att du uppfyller CSN´s krav på "tillräckligt studieresultat" och då borde du få studiemedel beviljat för fortsatta studier.

    Vänligen
    Julia syv

    • Julia :

      Det brukar funka så att om du läser på högskolenivå med Godkända resultat (exempelvis får godkänt på tentorna i slutet av första terminen och tillgodoräknar dig med det 30 högskolepoäng; det blir så om du läser på högskolenivå på heltid under en hel termin och får godkända betyg i samtiliga kurser) - då "täcker" du för missade tidigare icke-godkända poäng och från termin 2 kan CSN bevilja dig studiemedel. Man får i så fall hitta någon annan ekonomisk finansiering för sina studier under första terminen på högskolenivå (exempelvis om man jobbar extra vid sidan av studier; eller om man jobbar först och sparar inför studierna).

    • Anna : Det kan bero på vad orsaken är till att man får underkänt betyg (exempelvis om läkarintyg finns om en längre sjukskrivning eller om nedsatt "arbetsförmåga", kan CSN göra undantag, får vi hoppas). Annars så är tanken att man ska lyckas med sina studier, få godkända betyg - för att kunna fortsätta få "studielön"/studiemedel. Misslyckas man med tentorna, kan man bli "avrådd" från utbildningen (utbildningsansvariga kan komma fram till att utbildningen var inte rätt för just den studerande och inte ge möjlighet till omtenta, exempelvis) - så det är inte säkert man får fortsätta läsa, över huvudet taget (och läser man inte, då har man definitivt inte rätt till Studiemedel).
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    det är stor skillnad mellan gymnasiet och studier på högskolenivå. På högskola/universitet får man ta väldigt mycket ansvar och upptäcka själv att man ej "hänger med"... för att ofta kan man gå en hel termin och inte hänga med i undervisningen, egentligen, men tentorna kommer ofta i slutet av terminen (och om kursen läses under 2 terminer - i slutet av andra terminen) och det är först då som man får "lön för mödan", betyg. Det finns exempel på att studerande ej går på föreläsningar och/eller inte läser kurslitteraturen, och följden blir ofta att de ej får godkänt på tentorna och det är först då som "ljuset går upp" att det är ett Jobb att studera och man ska göra det kontinuerligt under hela studietiden.
    Det kan också vara så att man valde fel utbildning och därför misslyckas med studierna (alla vi är olika duktiga på olika saker).
    *******************
    Angående Studiemedel ligger beslutet hos CSN. Ingen annan kan lova hur det blir, förutom att om man får godkänt i allt man läser och, för övrigt uppfyller kraven, så har man då rätt att fortsätta få studiemedel. Det finns olika sorters begränsningar: exempelvis även om man får godkänt på alla man läser, så kan studiemedelsveckorna ta slut (det är max 12 terminer på eftergymnasial nivå per personnummer).
    Vi känner till exempel när läkarstuderande ej kunde få studiemedel för sista terminer på läkarprogrammet (trots att de ej hade några problem med att klara studier), för att de tog studiemedel tidigare för andra eftergymnasiala studier - så räckte inte studiemedelsveckorna till för dem.

    CSN blev hårdare i sin bedömning på senare tid. Förut kunde man skriva brev och förklara varför man ej blev godkänd, så kunde CSN göra undantag... men nu för tiden är det mycket sällan som undantag beviljas. Man får bättre chans, om läkarintyg eller intyg från psykolog finns; eller utredning om grav dyslexi eller dyskalkyli (men även då är det inte säkert man får undantag beviljad).

    Sammanfattning
    Ingen annan än CSN kan egentligen svara på frågor om beviljande av studiemedel, för att oavsett vad någon annan säger, så har CSN "sista ordet".
    Rådet är att välja söka till utbildningar som man tror man klarar av och göra sitt bästa; och om man gör sitt bästa men inte klarar av att få godkända betyg, då måste det betyda att det kanske är fel utbildning, eller så är man - i alla fall Just Nu - inte kapabel att klara av just de studierna, så kanske man bör jobba ett tag och ta sig en funderare sen, om vad nästa steg bör bli.

    Vänligen
    ANNA