Sheila
    Hej! Det är så att jag läser en engelska 7 kurs nu för att få högre meritpoäng för att öka chansen att kunna läsa ett naturvetenskapligt basår då jag senare vill studera vidare till att bli tandläkare. Men jag hörde från min kompis att jag inte kommer att få ett extra merit av kursen just för att jag vill läsa naturvetenskapligt basår sen eftersom att denna kurs enligt henne inte har något med natur att göra så nu är jag jätteorolig att meritpoängen jag egentligen ska få för denna kurs inte kommer gillas till min ansökan om att läsa ett naturvetenskapligt basår? Och då känns det onödigt att ens gå denna kurs. Med hopp om positivt svar, mvh Sheila

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    Varje lärosäte (högskola/universitet) har ganska stor befogenheter i att bestämma om de t.ex accepterar meritpoängen eller inte. t.ex om man söker Tekniskt basår på Chamlmers (Tekniska högskolan i Göteborg) så gäller inte meritpoängen. Du måste se på hemsidan (just den högskola/universitet) där du vill läsa - om Meritpoängen gäller eller inte. Du kommer att ha nytta av meritpoängen när du söker vidare studier (efter det Naturvetsnskapliga basåret) och så är det bra att kunna mer engelska, oavsett vad man läser eller vad man jobbar med, därför tycker jag att det är bra att du läser Eng7. Försök få så högt betyg du kan!

    Vänligen

    Julia Syv

    Hej igen!

    info om naturvet.basår i Uppsala, finner du här >>> och i Stockholm har de lagt ner den utbildningen, så vitt vi vet.

    Läs på utbildningens hemsida om de accepterar meritpoängen. Står det inget, då är troligtvis så att de gör det. Det är ett undantag om en högskoleutbildning inte accepterar meritpoängen.

    Här >>> finner du uppgifter till Studievägledare på olika institutioner på Stockholms Universitet. Enligt info som vi har fått, har Stockholms Universitet slutat med naturvetenskapligt basår, tar inte in på den utbildningen framöver - tills vidare. Du får hemskt gärna själv ställa den frågan till Studievägledare på SU, kontaktuppgifter finner du, som sagt, på den här sidan.

    Jag ber om ursäkt om du fick ett otydligt svar angående om det gör skillnad om du får E eller högre betyg i Eng7. Rätt svar är JA! det gör skillnad! Ju högre betyg du får, desto mer tjänar du på det!

    Lycka till med dina studier!

    Julia Syv

    • : Tack för ditt svar men jag ska enbart söka till universitet i Stockholm eller uppsala universitet för det är nära stockholm, så vet du om dessa tar med meritpoängen? Och sen förtod jag inte, gör det någon skillnad om man får e i slutbetyget nu i denna engelska 7 kurs? (jag kommer försöka få högt men det är en mycket svår kurs på komvux). mvh Sheila
    • Julia : Jag skriver ett utökat svar till dig nu. :)