Adam
    Jag har precis börjat gymnasiet och vi hade vårt första matte prov ett par veckor sedan. Jag och några andra nådde knappt E och vi är F varnande. Jag vet själv att jag kan det vi har gått igenom men det var mitt första gymnasieprov och jag var väldig nervös. Våran lärare sa att vi kommer ha 4 mer prov och 1 kursprov i slutet på november. Eftersom att jag är ny vet jag inte så mycket och undrar om jag kommer få F på den här kursen bara för det här provet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    jag antar att du läser på teknik- eller på naturvetenskapsprogrammet och det är i kursen matematik 1c som ni ska ha kursprov i november, stämmer det?

    Betyget sätts på Hela kursen, därför är det sista (kurs-)provet - det absolut viktigaste. Du kan mycket väl få högt betyg i mattekursen, även om du fick F på första delprovet.

    Dock, tänker jag på följande: matte läses på teknik- och på naturvet.programmen i mycket snabb takt; och det är det avancerade spåret i matte som läses på de två programmen.
    andra program läser man mycket mindre matte och läser mattekurser i mycket lägre takt. Förutom matte, så har du andra kurser att "ta hand om", och det är också viktigt att inte överanstränga sig för att inte riskera sin hälsa... kanske är ett annat gymnasieprogram mer passande för dig? Jag påstår inte det, för att känner inte dig, över huvudet taget... men ta en funderare på det och kanske prata med din mattelärare och med andra lärare - fråga om de tycker det programmet du går på nu är det bästa alternativet för dig? Sedan, har du ju rätt att fortsätta läsa, även om du får F betygen i så gott som alla kurser du läser; det är endast om du skolkar för mycket som du kan bli avskriven från gymnasiet... men med F i matte 1 även om man då har A-betyg i alla andra kurser, uppnår man inte kraven för examensbevis och får Studiebevis (som inte ger Grundläggande behörighet till högskola).
    Allt detta skrivet jag för att påminna om att det finns många olika gymnasieprogram och olika personer passar bättre på de olika programmen.
    Att kämpa med natur.vet ämnena, bl.a med matte kan man givetvis göra, men inom rimliga gränser; du, precis som vi alla har endast 24 timmar/dygnet och det är mycket annat som måste hinnas också.
    I dina rättigheter ingår att till och med det året du fyller 19 år, söka till år1 via gymnasieantagningen, på nytt, med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Om du bestämmer dig för att söka till ett annat program till nästa läsår, fortsätt nu läsa och göra ditt bästa för att få så många godkända betyg som det går.

    Hänvisning/lästips - info om gymnasieprogrammen: högskoleförberedande, yrkes, IM och speciella program med egna examensmål.

    Vänligen
    Julia

    • : Ja det är natur som jag går på. Vi har haft små läxförhör och diagnoser och det har gått bra för mig. Det var bara nu under det här provet som allting gick dåligt, det var som alla stress och nervositet var för mycket för att de var det första provet och jag fick en blackout. Vi kör ju dubbel fart i matte nu så det är mycket att hålla koll på och därför har vi inte så många andra ämnen. Och på de andra ämnena som jag har nu går det galant i så jag kan lägga mer tid på matten och det är matten som är den enda krävande känns det som.
    • Anna : Se om du vill ta hjälp av www.matteboken.se