Elin
    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har valt vård och omsorg. Jag trivs bra i skolan, men ja klarar inte av praktiken. Den började v 44 och det har gått en vecka. Jag har varit allvarligt sjuk, haft influensan och är sedan 3 år tillbaka deprimerad. Jag känner inte motivation till att praktisera. Jag valde denna linjen för jag inte kom in på något annat och jag vill inte jobba på äldreboende där jag har fått praktiken i år. Alla i min närhet jobbar inte med något som de har pluggat till, de fick jobb genom kontakter så det får mig omotiverad. Jag har missat 1v praktik nu och måste lämna läkarintyg. Jag skulle gå idag men jag spydde där, o nu måste jag stanna hemma mer. Det känns som jag redan har sabbat allt och ja känner mig så omotiverad. Jag ska gå imorgon till en doktor och reda ut varför jag varit så sjuk. Jag känner mig så dålig redan andra veckan av 5 veckor. Kan ni hjälpa hur jag ska få upp motivationen? Kommer jag få många F i ämnen om jag inte klarar praktiken men är bra i skolan ändå? Kommer jag få göra om allt i efterhand även om jag har intyg? Jag skötte mig förra året men detta året har varit tufft för mig redan och jag har varit så sjuk på sistonde

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    hälsan är det viktigaste. Är man sjuk, kan man varken sig studera eller arbeta. Så, mitt råd blir att du reder ut frågan om din hälsa, först och främst. Min förhoppning är att du får diagnos och behandling - så att du blir frisk igen.
    Att eleverna blir sjuka under sin utbildning är inte helt ovanligt och skolorna borde vara vana vid det och ha förståelse för det och ha en plan på hur de agerar i frågor om att skapa förutsättningar för elever att klara av kurserna, även om de pga sjukdom har missat en del praktik.
    ***
    Fråga SYV kan tyvärr inte svara på frågan om du får godkända betyg när du har missat en del av praktiken eller exakt hur din skola löser den frågan, exempelvis om du ska få möjlighet att gå om eller om någon annan lösning erbjuds.

    Mitt råd är för dig att du gör några olika saker samtidigt:
    - prata om situationen med dina vårdnadshavare och med din klasslärare/mentor
    - boka tid hos kurator på din skola
    - fundera över om du vill stanna på din nuvarande utbildning eller om du vill försöka byta, exempelvis söka till en folkhögskola - det finns allt fler folkhögksolor som börjar ta in från vårterminen på sina Allmänna linjer/kurser och i så fall kan man söka nu (att du söker till en folkhögskola betyder inte att du ej kan fortsätta på din nuvarande utbildning för att man alltid kan tacka Nej till erbjuden studieplats).
    ***
    Du har också rätt att söka om till en annan gymnasial utbildning till hösten 2019. Och under resten av det här läsåret kan du kanske med hjälp från rektor och kurator bli inskriven på IM/individuellt-alternativ >> (det är inte elevens rättighet, men ibland går det att göra så... - det är ett Undantag och jag kan inte lova att du får bli inskriven på Indiv.alternativ men du kan kika på det alternativet och prata om det med kurator på din skola, till att börja med...).
    Du kan också söka jobb nu, direkt. I Sverige får man jobba från 13 års-åldern. Du är redan 17 år. Om du kan få arbete, kan du byta från studier till att jobba - i alla fall just nu. Sedan kan du se, vad du vill göra. Studera som vuxen kan man på komvux, på folkhögskolorna och även gå utbildningar/fortbildningar på sin arbetsplats (utbildningsinsatser som ofta är korta, som anordnas av arbetsgivare för sina anställda).

    Länktips
    arbetsformedlingen.se/Jobbgaranti-for-ungdomar
    folkhogskola.nu
    gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Julia syv