AGNE
    Hej!
    Jag har nu varit i kontakt med min mentor och andra på skolan, för att jag har mått väldigt dåligt på sistone. Och de kan erbjuda mig en extra hösttermin, genom att ta bort vissa kursen som jag läser nu, så jag kan fokusera mer.
    Men kommer jag få ta studenten till sommaren ändå, jag går sista terminen i år3? eller hur blir det?
    får jag ingen gymansieexamen, men får ett studieintyg då?
    Hur funkar sånt?!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agne,

    jag beklagar att du har mått dåligt. Bra dock att din skola är tillmötesgående och försöker hitta en lösning.

    Om jag förstår det rätt, så kommer rektor begära "förlängd studiegång" för din del. Om det blir beviljad, får du läsa på gymnasiet under längre tid än 3 år... du kan i så fall uppnå kraven för examensbevis till jul eller till nästa sommar och då tar du studenten då.

    Jag förstår att du kanske vill springa ut med mössan på och åka på student-flaket i början av juni tillsammans med andra i din klass. Det är inget som säger att du inte kan få göra det... Nuförtiden kan vem som helst gå och köpa sig en studentmössa och betalar man för plats på student-flaket, så har jag svårt att tro att de säger att du inte får åka. Många av dem som "tar studenten" inte har fullständiga gymnasiebetyg, inte är behöriga till högskola och kompletterar på komvux ... Skillnaden i ditt fall är att du kommer att komplettera på gymnasiet och inte på komvux. Dock är det ju samma kurser som man läser på gymnasiet eller på komvux.. Du kan också ta de betyg du får på gymnasiet och gå till komvux och läsa där... Fördelen för dig att läsa på gymnasiet nästa år är att du

    1. garanterat får läsa de kurser du behöver (sådan garanti får du inte på komvux)

    2. du får Examensbevis utan kompletteringar (och kommer med det prövas i BI, direktgruppen till högskola - vilket är nästan alltid mer fördelaktigt - därför att den gruppen får mer platser tilldelade och det är därför lättare att komma in)

    3. du kommer på gymnasiet att läsa i den miljön som du nu är van vid och med lärare som känner dig och förstår din situation (på komvux är det nya lärare - på gott och ont - som inte känner dig sedan innan och kommer troligtvis behandla dig som "vem som helst"... utan att ta hänsyn till din speciella situation).

    Så, jag tycker att det finns många fördelar för dig i att stanna på gymnasiet och läsa under nästa år på din gymnasieskola (jämfört med Komvux-alternativet).

    Ang. springa ut med student-mössan på och åka på flaket mm. inkl "champanj-frukost" som ofta är en tradiditon... så kan man se det på olika sätt: för det första, så kan du ju delta i allt detta, om du vill... tror jag (diskutera med personal på din skola). För det andra: tänk på en elev som blir sjuk - t.ex får hjärnskakning dagen innan eller jättehög feber och pga det inte kan delta i firandet... ligger kanske på sjukhuset... - jag menar att alla kan inte delta i student-firandet (det finns fall när ngt. händer och man ej kan vara med) och man överlever det och kan ha ett bra liv ändå - tänk på alla pengar man sparar på att INTE köpa studentmössa, delta i champanj-frukosten och åka på flaket... det är tusen-lappar vi pratar om... de kan man använda till ngt. annat, som kanske är ännu roligar! :)

    Ännu ett alternativ är att ta studenten och delta i festligheterna året därpå, dvs till sommaren 2018, med den nya klassen! :)

    Fundera på mina förslag och återkom gärna om ngt. är oklart, om en ny fråga dyker upp eller om du inte håller med mig!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA