Johanna
    Hej! Jag är väldigt orolig över mitt gymnasieval.. Jag har alltid velat gå handel och administration och har varit ganska säker på att det blir mitt förstaval. Men nu har även mina 3 kompisar bestämt sig för att de också vill gå där. Såklart är det jättekul att mina bästa vänner också vill gå den linjen och på samma skola! Men... Hur stor är då chansen att jag kommer in det är det jag är orolig över nu. Hur är det när dom antar elever till programmen? Tar dom de som har bäst betyg ? Har för övrigt godkänt i alla ämnen, har ganska svårt i skolan men har runt E-D i alla ämnen. Finns det chans att jag kommer in på mitt första val?
    • Anna : Var inte orolig, utan gör ditt bästa i alla ämnen och då har du gjort det du kan. Sök FLERA (MÅNGA) ALTERNATIV till gymnasiet men bara de utbildningar och skolor som du faktiskt kan tänka dig att gå. Om du gör ditt bästa under resten av året - på alla lektioner och gör dina läxor och för söker få så höga betyg du kan + att du söker till flera olika gymnasiala utbildningar, då har du gjort allt du har kunnat och det finns inte något mer att göra. Då kan du vara helt lugn och behöver inte vara orolig. Fråga SYV håller tummarna för dig!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!
    Bra att du vet vad du vill gå på gymnasiet!

    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG och för det räcker det med godkända betyg i svenska, eng, matte + fem valfria ämnen, dvs sammanlagt 8 godkända betyg - det är behörighet till yrkesprogrammen.

    Alla elever som är behöriga har en chans att komma in. Vem som kommer in beror på hur många som söker och om de andra som söker har högre betyg än du har eller om du har högre betyg än dem.

    Det går att titta på vad antagningsgräns blev förra året och året innan och längre tillbaka i tiden, men det ger inte så mycket för att det säger ju inte vad antagningsgräns blir nästa år.

    Om dina kompisar som söker samma program på samma skola som du kommer att göra - har högre betyg (summan 16 bästa betyg + ev. betyg i Moderna språk), då kan någon av de (teoretiskt sett) utkonkurrera dig och ta "din gymnasieplats". Men vi får hoppas att alla ni kommer in.

    Råd till dig som jag vill ge nu:
    - försök få så höga betyg som möjligt i alla ämnen och kämpa på in i det sista, för att det är de betyg som sätts i slutet på maj (vårterminens betyg) som gäller för konkurrens om plats på gymnasiet;
    - sök till flera skolor (i första hand till din favoritskola men i andra och tredje... och så vidare hand - till andra skolor) eller sök flera program på samma skola - eller flera olika program på olika skolor.

    Det är bättre att komma in på en skola som är ditt andrahandsval än att inte få någon plats på gymnasiet över huvudet taget.
    Om vad som händer om man inte får plats på gymnasiet, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Vilka skolor som erbjuder Handel&administrationsprogrammet kan du se här:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=11&vocation=

    Sortera på län/kommun och du får fram alla de skolor som ligger i din del av Sverige.

    Hälsningar
    Mikael SYV