Amanda
    Hej!
    Jag går i Klass 9 och ska snart välja gymnasium. Förra året, då jag gick i klass 8, valde jag att hoppa av franskan. Jag hade ändå fått underkänt och låg långt efter alla andra. Jag undrar om jag kommer in på samhäll beteendevetenskap utan ett mordentspråk, eller om det finns möjlighet att börja på nybörjar kurs där jag ska gå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    dvs du kan bli behörig även utan betyg i modern språk. Mer om behörighet till gymnasiet läs här>>

    Om du kommer in eller ej, vet jag inte. Du konkurrerar om plats med dina betygspoäng, som du får i slutet av detta läsår.

    Om du kommer in på Samhällsvet.programmet, behöver du på gymnasiet läsa 200 poäng moderna språk. Du kan börja med ett eller två nya språk, t.ex kan du läsa nybörjarkurser i tyska och spanska, kurserna Tyska 1 och Spanska 1.

    Hälsningar

    Mikael SYV