Mia
    Hej!

    Jag läser till civilingenjör på KTH i Stockholm. Detta är mitt första år och jag börjar inse att det inte passar mig. Jag har därför sökt till tandläkarutbildningen både i Stockholm och i Malmö. Jag hade 20,83 när jag gick ut gymnasiet och 0,75 på HP. Det jag undrar är hur stor chans det är att jag kommer in på programmet? Hur stor är chansen tror ni? Kan det faktum att urvalsgruppen BIEX tagits bort påverka antagningspoängen så det blir lägre och jag kan komma in? Eller vad tror ni?

    Jag är verkligen jätte deprimerad på den här utbildningen och vill härifrån. Kommer jag inte in så vet jag inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen inte vill fortsätta här men har inte något annat val för tillfället.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,
    vi får hoppas och hålla tummarna!
    Vad jag eller någon annan tror spelar, tyvärr, inte någon roll. Det är på förhand ej möjligt att säga vem som kommer in och vem som inte kommer att göra det. Du måste ha "is i magen" och vänta på svar /Antagningsbesked/. Mölligen blir du ställd i RESERV och kan sedan komma in - från Reserv, senare och t o m så sent som några veckor in på terminen.

    Jag blir väldigt glad om du kommer in på tandläkarutbildningen och hoppas att du gör det. Annars så kan jag ge dig råd att i fall du inte kommer in, fundera över att begära studieuppehåll med bibehållen studieplats från din nuvarande utbildning. Om du blir beviljad det, kan du - om du vill det - senare återvända till din nuvarande utbildning. Under ditt studieuppehåll kan du ex. jobba som lärarvikarie/juniorlärare>> eller med ngt. annat.

    Det är inte omöjligt att du ska kunna använda kurser från din nuvarande utbildning (om du får godkända betyg i dem) - in i Kandidatexamen sen. Inom vissa kandidatexamen kan man ha en tredje del (60hp) vilka kurser som helst, bara det är godkända högskolepoäng men ej viktigt vad kurserna handlade om. Därför vill jag råda dig att försöka få godkända betyg i de kurser du läser nu.
    Om inte annat, så ser det bra ut i din CV att du har ett antal godkända högskolepoäng! :)

    Med tanke på att du sökt till Tandläkarutbildningen, vill jag råda dig att kika på några Yrkeshögskoleutbildningar som på vissa sätt är "liknande" tandläkarutbildningen (inte helt och hållet men på något sätt i alla fall..). Kika gärna på: https://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-plus-stockholm

    YH-utbildningar till Apotekstekniker>>
    Yh-utbildning till Steriltekniker>>
    Och hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och många yh som startar på hösten har ännu fortsatt ansökn.period (många yh har sista ansökningsdag 15 maj).