Viktor

    Hej! Jag är en 21årig person som i höst velat börja studera ekonomilinjer. På gymnasiet läste jag ej matte3 och då detta är ett krav för att läsa ekonomi hade jag därför tänkt pröva mig i kursen för att sedan bli behörig. Pga rådande Covid-19 situation har alla prövningar ställts in och jag undrade då om det då är kört för mig att bli behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,
    om du inte läst kursen Matematik 3, varifrån har du tänkt att du får Kunskaper i kursen? varför kan du inte läsa kursen på komvux i så fall?
    På heltid läser man matematik 3b på fem veckor - på komvux. Och kanske ännu snabbare om man har goda förkunskaper. Nu är det mindre än fem veckor kvar till 18juni 2020, men fråga på komvux om när du - snarast - kan börja läsa matematik 3b  - det är på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du ska fråga.
    Var du anmäld till prövning i matte 3b och fick besked att prövningen är inställd?
    Hur som helst så måsta du ha kunskaper och även bevis på att du har de kunskaper (alltså godkänt betyg i matematik 3b, eller 3c) eller omdöme om särskild behörighet i den kursen, från en folkhögskola.
    Det är inte endast du men många andra som också har på olika sätt drabbats av Covid-19. tyvärr går det inte bli bedömd som behörig, när man är obehörig och söker till svenska högskoleutbildningar, även om man har fått sin prövning inställd pga covid-19.
    tips! kika på www.yhguiden.se - inom yrkeshögskola brukar inte matte 3 krävas, och yh kan också ta in obehöriga.