zarine

    Om jag inte får godkänt på matte np, och kommer behöva gå på lovskola, kommer jag inte in någonstans då? på gymnasiet. jag gjorde precis matte np idag, och de 2 delar gick åt helvete, om man går lovskola, och får ett nytt betyg, ska man inte komma in någonstans man ansökte för gymnasie? har ca 230 i merit och gränsen var 207,5 p det linje jag vill gå men tror inte jag klarar matte, men om jag läser upp det kommer det gå?

    • Miraaa : Jag vet omg… Matte np gick skit och jag är rädd över att inte få godkänt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Godkänt betyg i matematik i slutbetyget från grundskolan är ett "måste" för att kunna antas till gymnasiets nationella program. Du bör göra ditt bästa för att försöka få godkänt betyg i matematik. Prata med din lärare i matematik om vad du kan göra för att försöka få godkänt betyg innan läsåret är slut.
    Betyg på NP (nationella provet) behöver inte vara detsamma som betyget eleven får i sitt slutbetyg från grundskolan.
    Om du får F i matte när läsåret är slut, försök få så högt betyg du kan i lovskolan (sommarskolan). Det är två olika situationer:
     -- om du får godkänt betyg i lovskolan, så är det inte uteslutet att du kan komma in på gymnasiets nationellt program (och kanske t o m på den utbildningen som du sökte till i första hand);
    -- om du inte får godkänt betyg i matte i lovskolan/sommarskolan är det en helt annan situation - då är du en "obehörig elev" mitt i sommaren. Obehöriga elever "hanteras" av utbildningsförvaltningen i den kommunen där de är folkbokförda. Obehöriga elever brukar få erbjudande att läsa på ett av IM-programmen, introduktionsprogrammen. Det är inte alltid som en obehörig elev har några val, utan kanske endast kan välja att antingen acceptera den platsen som kommunen/utbildningsförvaltningen kan "placera" eleven på eller att avstå från att gå på gymnasiet.
    Prata med SYV-en på din grundskola och gör det snarast. Kanske kan SYV-en hjälpa dig att lägga in några alternativ i din gymnasieansökan för en "obehörig elev", då kan du i alla fall önska dig någon utbildning på ett specifikt IM-program (i stället för att senare bli "placerad" där det finns ledig plats).
    Vi får hoppas du får godkänt betyg i matte in i ditt slutbetyg från grundskolan!

    Studie- och yrkesvägledare
    • zarine :

      ja vi hade redan lagt introduktionsprogrammet eller något typ så, jag har klarat allt men tror inte matte blir godkänt, kommer prata med läraren imorgon om det. jag vill bara komma in på gymnasium, så dom det blir lovskolan, och jag lyckas får godkänt på det spelat det ingen roll för jag kommer inte in ändå eller hur?

    • Milla : Om du med hjälp av lovskolan blir Behörig, finns det chanser för dig att komma in på nationellt program men på vilket program och på vilken skola kan jag inte säga (det beror på var ledig plats kommer att finnas).
    • Miraaa : Jag undrar hur introduktion programmet går till (IMV) och jag undrar om jag kommer ha lektioner med min årskurs eller om jag kommer plugga matte hela året och sen börja gymnasiet med 09or?
    • Milla :

      Om eleven går på IMV, Programinriktat val, då brukar den eleven läsa alla ämnen med den vanliga gymnasieklassen, förutom det ämnet där hen ligger "efter", t.ex om eleven har F i matte i sitt slutbetyg från grundskolan, läser hen matematik grund när gymnasieklassen läser gymnasiematte. Tanken är att den eleven ska läsa ikapp, bli godkänd i grundskolematte och sedan även i högre mattekurser på gymnasial nivå.

    Läs alla kommentarer