evelina
    Hej! Jag har funderat på vad jag vill välja för gymnasium i 1 år nu och går snart ut 8an och vet fortfarande inte. De två program som jag funderar mest mellan är estet och natur. De är två väldigt olika program men jag valde de eftersom att jag älskar dans och jag älskar NO. Jag försöker komma på en sak som jag skulle linne jobba med efter gymnasiet och det jag tänker mest på är att bli läkare. Jag är bara hemskt rädd att jag inte kommer klara natur. Jag har A och B i alla NO ämnen och matte men jag känner att jag inte kommer klara det ändå. Takten på natur är ju så snabb så jag är rädd att jag inte kommer hänga med. Jag hatar verkligen matte. Det är ointressant och svårt, men jag älskar NO ämnena. Eftersom att takten på natur är så snabb är jag rädd att det kommer gå dåligt i speciellt matten. Jag glömmer också saker inom matte jättesnabbt (minns inte mycket vi gjort detta år). Kommer jag klara natur då? Jag vill verkligen inte slösa hela min fritid på att plugga. Man är bara ung en gång och då ska man leva livet och inte sitta och läsa om algebra 24/7. Borde jag välja natur eller inte? Borde jag tänka om och bli sjuksköterska istället för att det är lättare? Då kan jag väl gå vård och omsorgs och sedan universitet, eller? Förresten så hatar jag SO så säg inte att jag ska gå natur sam.

    PS. Det verkar som att alla på denna hemsida inte klarar natur. Det är verkligen inte uppmuntrande.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,

    tråkigt att du "hatar matte". I så fall kanske yrket Läkare inte är helt rätt för dig. Till läkarprogrammet behöver man godkänt betyg i Matte 4. Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se

    Att du gillar naturämnena och dans är jättebra. Det finns på några få gymnasieskolor Särskilda varianter av Naturvetenskapsprogrammet, där man kombinerar med estetiska ämnen och vi får hoppas att det blir fler skolor som erbjuder kombinationer, där man kan studera estetiska ämnen på NA-programmet.

    Se exempel: Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg>> och Kulturama i Stockholm>> - Särskild variant (NA med Musik);

    Uddevalla gymnasieskola>> och Viktor Rydberg på Odenplan i Stockholm>> som erbjuder två olika variandet av den särskilda varianten på NA: Musik och Bild;

    Prata med din lärare i matematik. Hen känner både dig och de kraven som ställs på NA och kan därför ge bra råd.

    Kika också på de olika yrken som finns - www.framtid.se och du hittar förhoppningsvis några intressanta yrken, förutom läkare, som kräver så mycket matte.

    Mitt råd till dig är också följande: boka prova-på dag både på NA och på Estetiska programmet under höstterminen. Då kan du känna på hur det är att bli elev för en dag på vardera programmet och kan sen jämföra dem på ett annat sätt (utifrån egen erfarenhet).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte